Nei, det er ikke <i>brillene</i> som tar oppmerksomheten - det er <i>betjeningsenhetene</i> som tar mye oppmerksomhet fra veien. Foto: NAF/ADAC
Nei, det er ikke brillene som tar oppmerksomheten - det er betjeningsenhetene som tar mye oppmerksomhet fra veien. Foto: NAF/ADACVis mer

Elektronikk stjeler oppmerksomhet

Moderne biler gjør føreren uoppmerksom.

Fra 2. mai ble det forbudt for bilister å taste eller surfe på mobilen under kjøring. Dette på bakgrunn av forskning som viser at tasting går ut over kjøreprestasjonen og reduserer trafikksikkerheten.

Det er imidlertid ikke kun tasting på mobiltelefonen som kan påvirke oppmerksomheten til sjåføren. Tester gjort av NAF og ADAC viser at betjening av navigasjon, underholdningssystemer og andre betjeningsenheter i bilen kan stjele fokus og gjøre føreren uoppmerksom.

Testene viser også at førermiljøets utforming og oversiktlighet har mye å si for hvor mye oppmerksomhet dette stjeler.

Det er DU som er syndebukken når folk dør i trafikken

Dette stjeler oppmerksomhet

Uoppmerksomhet under bilkjøring er utbredt, og forskning viser at nettopp dette er medvirkende årsak til mange ulykker. I lys av dette har NAF og ADAC sett på førermiljø og betjeningsorganer i seks forskjellige familebiler - for å teste hvordan utformingen av de ulike førermiljøene kan påvirke sjåførene under kjøring.

Testresultatene viser at det er forskjeller mellom i hvilken grad utformingen av de ulike førermiljøene påvirker bilisten, og at betjeningselementer som er plassert langt ned i bilen, gjerne utstyrt med symboler som likner hverandre, tar mye oppmerksomhet - og blikket bort fra veibanen.

NAF fremhever betjening av klimaanlegg, stereoanlegg og kjørecomputer som eksempler på betjeningsenheter som ofte kan ta blikket bort fre vaibanen i lengre perioder.

Med autopilot vil en del av farene rundt uoppmerksomhet elimineres. BMW er en av produsentene som jobber med automatiserte systemer, og deres mål er å ha en stor del av automatiserte systemer klare innen 2020.

Disse bilene er testet

Bilene som er undersøkt i denne omgang, er Audi A4, BMW 3-serie, Citroën DS5, Hyundai i40, Mercedes C-klasse og Volkswagen Passat. Testen er gjennomført av ADAC-eksperter og av ikke-profesjonelle sjåfører.

I testen har de målt og vurdert avstanden mellom fører og betjeningsenhetene, samt betjening av funksjoner som de fleste av oss som kjører bil er borti i det daglige, og som er relevant for sikkerheten ombord: Kjørecomputer, oppvarmet bakrute, klimaanlegg, lysbrytere, bakre tåkelys, stereo, setevarme, automatisk fartsholder og nødblink.

Førerens adferd og graden av distraksjon ble observert og filmet. Førerens øyebevegelser er også registrert ved hjelp av de spesielle brillene du kan se på bildet i toppen av artikkelen. I tillegg har testsjåførene fått komme med sine subjektive vurderinger i etterkant.

Les også: Autobrems er like effektivt som kollisjonsputer

Volkswagen og BMW er best

Det er ingen av bilene i testen som utpeker seg som eksepsjonelt dårlige - men det er heller ingen som får toppkarakter.

– Resultatene viser at bilprodusentene gjør hjemmeleksa si, men at det fortsatt er rom for forbedringer, skriver NAF i en pressemelding.

Best i test er Volkswagen Passat, etterfulgt av BMW 3-serie.

Bilenes løsninger er totalt forskjellige; BMW scorer best på brukervennlighet, mens Passat scorer bra i alle kategorier og får sammenlagt den beste karakteren - og er dermed testvinner.

– Selv et førermiljø som oppleves som «kaotisk» ved første øyekast, kan være enkelt å betjene. Likevel oppfordrer NAF og ADAC bilprodusentene til ikke å tenke for mye på det estetiske. God ergonomi og oversiktlighet bidrar til å minimere distraksjonen og dermed risikoen for ulykker som følge av uoppmerksomhet, uttaler NAF.

Foto: NAF/ADAC Vis mer