Vis mer

Elektronikk eller muskelkraft?

KOMMENTAR: Stadig flere biler utstyres med elektronisk parkeringsbrems. Men er det egentlig bedre enn et manuelt håndbrekk?

Fortsatt har de fleste biler en eller annen form for en spak mellom forsetene som bremser minst et hjulpar, ment for bruk ved parkering. I de fleste tohjulsdrevne biler er det bakhjulene som låses når håndbrekket dras til. I firehjulsdrevne biler låser ofte alle fire hjul. Noen større biler har også en form for fotbrekk som i funksjon ligger nærmere en elektronisk brems.

Men konvensjonelle løsninger som baserer seg på manuell muskelkraft er altså ikke lenger like dominerende. Biler med elektronisk parkeringsbrems har kun en liten bryter eller knapp som låser hjulene. Dette er rene totrinnsløsninger som kun har innstilingene av og på. Et håndbrekk kan bremse hjulene uten å låse dem.

Spiller det noen rolle?

Så hvorfor bry seg om dette? Spiller det noen rolle hvordan hjulene bremses så lenge bilen står i ro når du setter den fra deg? Ja, kan det hevdes fordi måten den manuelle og elektroniske løsningen fungerer på er såpass forskjellig.

Omstendelig

Vis mer


Ta for eksempel et helt hverdagslig scenario. Du har dårlig tid og må løpe ut og inn av bilen. I det du går ut må du med den elektroniske varianten for det første sørge for å trykke bryteren riktig retning. I de fleste biler kan bryteren beveges to veier, én for å aktivere bremsen og én for å deaktivere. Hvilken vei som får hvilket resultat er lett å glemme i stresset. Når du så har trykket, må du sjekke om du har trykket riktig vei, hardt nok og lenge nok ved å se om symbolet lyser enten på bryteren og/eller i instrumentpanelet. Ofte hører man også en lyd i bilen. Da er det enklere med en knapp som du ganske enkelt trykker inn enten du skal deaktivere eller aktivere. Som regel må du uansett sørge for å trykke bremsepedalen et lite stykke inn også.

Bryter i Opel Insignia Vis mer


Når du setter deg inn i bilen igjen må du gjennom samme prosedyre. Bremsepedal, bryter riktig vei, symbol og kjør. Dersom du prøver å kjøre uten at parkeringsbremsen er av, løsner den som regel av seg selv, etter et skikkelig nøkk i bilen.

Er det ikke mye enklere og kjappere å dra en spak opp eller ned?

Sikkerhet

Viktigere er kanskje sikkerhetsargumentene. For spesielt et håndbrekk har også viktige sikkerhetsfunksjoner. For det første gjør det det mulig å bremse bilen uten å sitte i førersetet selv. Dersom du eksempelvis har satt fra deg bilen og den begynner å trille, har du mulighet til å løpe etter og dra i brekket, fra begge sider av bilen. Dette kan være en problemstilling hvis du har glemt å dra til brekket, sette bilen i gir, eller simpelthen feilberegnet underlaget. Det kan også være aktuelt hvis barn har klart å lure bilen i gang på et eller annet vis. Med et elektronisk brekk har du mindre mulighet til å stoppe bilen. Enten fordi du samtidig må trykke inn bremsepedalen, eller fordi brekket automatisk deaktiveres når bilen er i fart.

Når det er glatt

Vis mer


Et annet sikkerhetsargument er kanskje mer kontroversielt, men i enkelte situasjoner kan håndbrekk også hjelpe deg ut av en kritisk situasjon på glatt føre. Spesielt i lave hastigheter, eksempelvis gjennom en sving i nedoverbakke, kan et forsiktig napp i håndbrekket sørge for at bilen klarer å dra seg gjennom svingen der den ellers hadde kjørt ut med snuten først. Spesielt i biler med ESP er dette et godt krisealternativ ettersom det elektroniske hjelpesystemet i de fleste tilfeller vil dra deg inn etter du har sluppet brekket. Poenget er å hjelpe bilen til å begynne rotasjonen når den understyrer, altså ploger over forhjulene uten styregrep. Dette krever imidlertid stor forsiktighet og frarådes i høyere hastigheter.

Vis mer


Også når man står fast i bratte og glatte bakker kan et håndbrekk være til hjelp dersom bilen er i ferd med å skli bakover. Den vanlige bremsen tar nemlig mest på forhjulene og ABS-systemet klarer som oftest ikke å fordele kreftene mellom hjulparene når bilen sklir sakte bakover. Da kan man supplere bremsekraften til bakhjulene med et håndbrekk, uten at forhjulene låser og fronten sklir ut.

Manuelt håndbrekk kan altså sies å være både raskere, enklere og sikrere enn en elektronisk løsning. Men like moderne og påkostet virker det nok ikke. Og det er vel kanskje det viktigste årsaken til at det blir stadig vanligere.

Bryter i Opel Insignia
Knapp i Volkswagen Passat