SPØKER IKKE: Kineserne har nådd et svært høyt nivå de siste årene. NextEV demonstrerer dette med en elbil som har ytelser som overgår det meste på både vei og bane. Foto: NextEV
SPØKER IKKE: Kineserne har nådd et svært høyt nivå de siste årene. NextEV demonstrerer dette med en elbil som har ytelser som overgår det meste på både vei og bane. Foto: NextEVVis mer

Verdens raskeste elbil

Elektrisk superbil fra Kina setter verdensrekord

Her er megawatt-bilen! Den kinesiske bilprodusenten NextEV mener alvor og ansetter flere titalls teknikere og ingeniører.

Vi bruker ikke tittelen Tesla-konkurrent denne gangen, som vi har tillatt oss en del ganger tidligere, angående Leecos spektakulære satsing i Kina, eller Audi med sin vordende el-suv - som Mercedes, med merket EQ, fulgte opp i år - tett fulgt av Jaguar med sin iPace.

Alle disse er fremtidsprosjekter - For Tesla er fremtiden nå - Model X er på veien i dag (og vi har selvsagt kjørt den).

Men som sagt: Dette er noe annet. Bilen vi omtaler her eksisterer, den er mer enn en tidlig prototype, og den ble offisielt avduket i London helt nylig. Nio EP9 er navnet og dette er virkelig et monster av en elbil.

Produsent er NextEV, som er grunnlagt og styres av William Li. De startet opp i 2014 og deltar i den elektriske løpsserien Formel-E.

Resultat av brain drain

NextEV har allerede kontorer i flere land og de har ansatt høyt kvalifiserte medarbeidere fra diverse bilkonsern - blant annet fra Tesla, men også fra teknologiselskaper som Apple og Cisco. Kineserne mener alvor, og de har åpenbart midlene til å satse.

PUR RACER: Det er tydelig at EP9 er bygget for å vise for fart og rekorder - altså å demonstrere hva den ferske elbilprodusenten er i stand til å gjøre allerede i dag. Denne bilen skal plassere NextEV på kartet, men tanken er å lansere mer folkelige og anvendelige elbiler ganske snart. Foto: NextEV Vis mer

Med sine godt over to meter i bredden (uten speil - den har ingen), er Nio EP9 slett ikke noe for parkeringshus i Oslo og utseendet er en krysning av de heftigste superbilene som eksisterer i dag - her anes både Ferrari og Koenigsegg-trekk. Det er ikke så rart: Aerodynamikken har sine lover som gjenspeiles i design.

Rekordbilen imponerer

Denne bilen har skapt overskrifter verden rundt takket være fremfor alt de to følgende tallene: 1360 og 7,05. Det første er effekten i hestekrefter - maksimal effekt er nemlig svimlende én megawatt. Det andre er tiden denne bilen har klart å kjøre rundt den legendariske nordsløyfa på Nürburgring på. Og med 7:05 - syv minutter og fem sekunder - rundt Nordschleife setter ikke bilen bare verdensrekord - den plasserer seg helt øverst blant de raskeste bilene rundt banen noensinne. Maksimalt dreiemoment er like svimlende: 1480 newtonmeter.

REKORD: 16. oktober kjørte NextEVs super-elbil Nio EP9 rundt nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5 sekunder. Video: NextEV via YoutubeVis mer Vis mer

Akselerasjonstiden på 7,1 sekunder fra... 0 til 200 kilometer i timen er heller ikke noe å kimse av. Toppfart er oppgitt til 314 kilometer i timen.

Den forrige rundetidsrekorden for en elektrisk bil på Nürburgring ble for øvrig satt av Toyota i 2012 med sin el-racer og prototyp TMG EV P002 - tiden var 7:22.

Her finner du de 100 raskeste tidene rundt dagens utgave av Nürburgring Nordschleife.

ÅPNES INNVENDIG: Ganske spesiell dørløsning på Nio EP9 - her er nok aerodynamiske og krav til optimal vaktdistribusjon en del av bakgrunnen. Foto: NextEV Vis mer

Høyteknologisk showcase

Effekten er ikke eneste faktor som forklarer den fabelaktige tiden - marktrykk og vektfordeling er også av ypperste klasse. De smarte ingeniørene har plassert batteripakkene mellom akslingene ytterst på hver side av bilen slik at luften kan strømme gjennom en såkalt venturi-tunnel i midten.

Så hva er teknologien NextEV varter opp med? Hva er den teknologiske «hemmeligheten»?

EFFEKTIV PROFIL: At Nio EP9 er bygget for fart, er det ingen tvil om når man ser den fra siden. Foto: NextEV Vis mer

Vel, detaljene som kommer frem er relativt sparsommelige, av forståelige årsaker. Men vi får vite at hvert hjul drives av en elmotor, og at hver motor har sin girkasse (ikke tenk «girkasse» i tradisjonell forstand).

Kapasiteten på batteripakkene er ikke oppgitt, men rekkevidden er oppgitt til opptil 427 kilometer og optimal ladetid er ikke mer enn 45 minutter.

ENORMT BRED: Heldigvis har ikke EP9 sidespeil - de er erstattet av kameraer - for bare karosseriet er over to meter bredt. Foto: NextEV Vis mer

Batteripakkene kan dessuten byttes ut med helt fulladede på åtte minutter, opplyser produsenten.

Chassiet er selvsagt i karbonfiber og teknologibonanzaen stopper ikke der: NextEV annonserer også at Nio EP9 er utstyrt med den nyeste autonomi-teknologien - med andre ord er bilen utviklet for å kunne være helt selvkjørende, akkurat som Tesla i nyeste utviklingstrinn. Og det er nettopp eksperter på slik teknologi selskapet har hentet fra Apple og... Tesla selv, blant dem, som Jamie Carlson og Kurt Thywissen.

TO PAKKER: En batteripakke på hver side av bilen gir plass til aerodynamisk luftstrøm under bilen og gir suveren vektfordeling og stabilitet. Foto: NextEV Vis mer

Bilproduksjon fra neste år

NextEV har selvsagt andre hensikter med denne storsatsingen enn bare å sette rekord på Nürburgring og å selge en håndfull eksemplarer av EP9 for en million dollar stykket (over åtte millioner kroner i skrivende stund). Den kinesiske produsenten setter således sitt merke Nio ettertrykkelig på kartet og vil kunne skape mer blest om sin fremtidige elbilproduksjon. Allerede i 2017 skal de første Nio-modellene for et bredere publikum lanseres, har William Li annonsert.

Planen er å rulle ut merket i Kina i første omgang, for så å ekspandere til andre markeder.

Det kinesiske navnet på Nio er for øvrig Weilai, som betyr «blå himmel kommer»...

Les også: