Look-a-like: Med rørkonstruksjon og karbonkarosseri er Renault Zoe e-Sport mer som en look-a-like å regne. Foto: Jamieson Pothecary
Look-a-like: Med rørkonstruksjon og karbonkarosseri er Renault Zoe e-Sport mer som en look-a-like å regne. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Renault Zoe e-Sport

Elektrisk sportsbil til Norge i mai

Geneve Motor Show 2017: Det lynraske råskinnet er snart her.

Renault Zoe er en av Norges mest solgte elbiler. Nå viser den franske produsenten frem Renault Zoe e-Sport, en lynrask sak som går fra stillestående til 100 km/t på 3,2 sekunder.

Men det stopper ikke der. 200 km/t nås på godt under 10 sekunder.

Jo da, den er naturligvis en konseptbil, men i mai skal den på Norges-besøk.

To motorer, to batterier

Når Renault nå viser frem sin siste kreasjon, så klarer de ikke la være å trekke paralleller til Formel-E, eller «elektriske Formel-1 biler» som de så feilaktig sier det selv. Men tøff er den definitivt.

AERODYNAMISK: Store diffusorer i bakkant er med på å brekke opp luften på en optimal måte. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

De spreke ytelsene er først og fremst et resultat av to motorer som til sammen yter 460 hestekrefter – utviklet av Renault Sport, selvfølgelig. For å mate disse har bilen fått to batterier på 40 KWh hver.

Ferdig slanket

I tillegg har Renault slanket bilen, som normalt ville veid sine tunge kilo. Her stopper vekta på 1.400 kg inkludert batteriene. Det høres kanskje ikke så lite ut, men det er mye utstyr på bilen som ikke finnes på en standard Zoe, deriblant et sikkerhetsbur, en heftig spoiler og deksler under hele bilen.

Mye av tilleggsvekten er derimot hentet ned igjen, blant annet gjennom et karosseri av karbonfiber, noe også BMW i3 har.

Det skal også sies at bilen ikke har en konstruksjon som en normal Zoe, men faktisk har en rørrammekonstruksjon.

Sprek: Få normale biler klarer å henge med når Zoe e-Sport begynner å røre på seg. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kunnskapen på plass

Når det gjelder kjøreegenskapene, så frykter vi ikke disse i det hele tatt. Renault Sport er fantastisk flinke til å gi småbiler glimrende kjøreegenskaper, noe de har bevist på Megane Sport og til og med enda mindre biler.

Med 20-toms hjul, Öhlin dempere og lavt tyngdepunkt ligger mye til rette for at bilen mer er en baneracer enn en pendlerbil. Men det vises også gjennom hele konstruksjonen.

Karbon: Bilen har fått en stor karbonspoiler over bakruten i tillegg. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Når alt om Zoe e-Sport er oppsummert, så må vi dessverre innse at den kun er for show-off. Det ligger lite nyttig i den annet enn å vise hva som er mulig, og vi sier ikke nei takk til et gateløp med slike oppblåste gokarter.

Les mer:

Opel Ampera snart i Norge
VW med elbil-revolusjon
Mercedes-Benz satser 90 milliarder på elbiler