Vis mer

Elektrisk rekord

Nå er det kommet nye rekorder som skal slås på Nürburgring

Nordsløyfa på Nürburgring har vært målestokk for mang en sportsbil opp gjennom tidene. Det finnes antagelig ikke noe annet sted i verden hvor du så godt som når som helst kan ta med deg en hvilken som helst bil og prøve deg. Du kan forsøke deg på tider satt av kjente racerførere, og du kan måle deg opp mot tidene til de mest spektakulære bilene markedet har å by på. Mann mot mann, maskin mot maskin. Nå er det kommet en kategori til.

Også Mini ypper seg med elbil på sløyfa

Ny bestetid

Peugeot har nemlig tatt med seg sin konseptbil EX1 for å sette raskeste runde – med elbil. Den syke kreasjonen ble første gang vist som konseptbil under bilutstillingen i Paris i fjor høst. Få trodde den gang at bilen noen gang skulle kunne bli kjørbar. Nå har den satt raskeste rundetid på Nürburgring for elbiler. Tiden? 9.01.34. For å kopiere tilsvarende er det ikke nok med bare mye penger og fet bil. Det stiller også sine krav til sjåføren.

Et annet konsept, nå for familien

4x4

EX1 er 100 % elektrisk, og den har to elektriske motorer som til sammen gir en effekt på 250 kW, tilsvarende 340 hk (watt er tross alt den korrekte måleformen for elektrisk effekt). Dreiemomentet er oppgitt til 240 Nm per motor. De to motorene er fordelt med en foran og en bak. Dette gir bilen med andre ord firehjulsdrift. Designen er unektelig kontroversiell, med den brede fronten og smale hekken. At designerne har lekt seg med sider som gir et inntrykk av ekte science fiction er en annen ting.

Rot i virkeligheten

Konseptbilen Peugeot EX1 er ikke bare et fjernt utskudd fra en avdeling som liker å leke i arbeidstiden. Om ikke lenge skal Peugeot lansere 3008 Hybrid4, og en del av teknologien i den er basert på den samme tankegangen som i nettopp EX1. På lengre sikt kommer det flere modeller med samme grunntanke, nemlig å putte en elektromotor inn som et hjelpemiddel i en hybridpakke.

Se stuntet på Nürburgring:


Norsk sjefsdesigner

I fremtiden er det faktisk en nordmann som er sjef for avdelingen av denne type kreasjoner hos Peugeot. Per Ivar Selvaag er blitt utnevnt til designsjef for konseptbilavdelingen hos Peugeot, og skal blant annet vise sitt første fullverdige produkt i denne rollen på bilutstillingen i Frankfurt til høsten. Tidligere har han vært fire år hos BMW, i tillegg til perioder hvor han har jobbet for både GM og Ford. Utsiktene hos BMW var svært gode for Selvaag, så det må bo gull i kontrakten han nå har fått hos Peugeot.

0-217 km/t: 2,5 sek.

Som en dråpe vann

EX1 har den spesielle formen fordi den er ment å ligne en vanndråpe, hvor hekken omslutter de to bakhjulene som er plassert tett inntil hverandre. Bilen måler bare 90 cm i høyde, og er 1,77 meter bred. Trenger jeg si at den har lavt tyngdepunkt? Nå meldte Peugeot allerede i september at EX1 ble bygget for å slå rekorder, så vi burde kanskje ikke bli overrasket når de nå gjør alvor av det. Så er spørsmålet hvor lenge de får sitte på rekorden. I mellomtiden, merk deg tiden: 9.01.34