Elektrisk rakett fra Lotus: 644 hk

Strømdrevet, firehjulsdrift, 10 minutter ladetid og 500 km mellom ladingene. El-bilene er tilbake - og de er ingen pingler! Tesla selger Lotus-baserte el-sportsbiler i USA, en el-versjon av Mullen GT er nå i salg og her er ZAP-X!

Om dette virker mer eller mindre kaudervelsk for mange, så er ikke det noe rart. For de brede lag av befolkningens vedkommende er el-bilen død. (Dens tilhengere sier den ble drept - av de største bilprodusentene). El-bilen er vanligvis heller ikke spesielt medie-vennlig - DinSide Motor kan ikke mer enn våre konkurrenter vise til noen jevn strøm av saker om teamaet. Allikevel: El biler fra Think og Kewet samt Enviros elbilsalg ruller diskret og (lokalt) utslippsfritt i Oslos gater og i kollektivfeltene. Noen tror på el-bilens fremtid selv om det har vært stille lenge. Det ulmer under overflaten.

Spektakulært

Vis mer

Elektrisk rakett fra Lotus: 644 hk

  1. Store bilder
Vis mer


De som har troen - og midlene - har skjønt at det dreier seg først om å vekke oppmerksomheten omkring den elektrisk drevne bilen gjennom PR-effektive "stunts" à la Tesla roadster, den Lotus-baserte el-sportsbilen som ble lansert i USA i fjor sommer. Utviklere hos Volvo i California tror fortsatt på elektrisiteten og nylig presenterte toppsjefen i General Motors en Chevrolet Volt som skal bidra til å gjenreise konsernets prestisje på det området. (Se lenke nederst).

Fire hjul, fire motorer

Så var det dette med Lotus og Zap-X, da. Det er ikke tull - det dreier seg faktisk om en seriøs prototype som skal vise bilforhandlerne hva en el-bil kan være. Og denne bilen er virkelig egnet til å skape oppmerksomhet. Det var i en pressemelding datert 30. januar at ZAP, en amerikansk produsent av små elektrokjøretøyer, og Lotus Engineering, annonserte beslutningen om i fellesskap å utvikle en ny og revolusjonerende el-bil - en Crossover med meget sportslige ambisjoner. Zap-X vil være basert på den allerede eksisterende Lotus-plattformen som var grunnlaget for APX-bilen som vi har omtalt tidligere, men da med en bensindrevet V6-motor på 300 hester som drivkilde. Nå snakker vi om en bil som ser lik ut, men som allikevel er radikalt annerledes i og med at hvert hjul er forsynt med en elektromotor og at total maksimal effekt når 644 hestekrefter.

Lett vekt og effektivitet

Vis mer


Lotus Engineering, det britisk-malaysiske "konsulent"-firmaet som er et søsteselskap av Lotus - bilprodusenten som til og med har forsynt James Bond med kjøretøy (Lotus Esprit) - står bak design og utvikling av karosseri og understell. APX står for "Aluminium Performance Crossover" og bilen er en rommelig familiebil samtidig som et Lotus-chassis skal sørge for en solid dose sportslighet. Konseptet skal klare å rulle over 500 kilometer mellom hver lading, og selve ladingen skal ikke ta mer enn 10 minutter. Dette er ganske oppsiktsvekkende - dessverre har vi ikke fått detaljene omkring de nødvendige teknologiske nyvinningene som vil gjøre dette mulig.

Både ledelsen i Lotus og i ZAP er enige om at det de er i ferd med å få til med denne bilen er et solid skritt fremover mot neste generasjon kjøretøyer for personbefordring - det virkelige gjennombruddet for en slik teknologi vil komme når rammebetingelser både på det administrative og det drivstoff-tekniske plan er på plass - det vil si at el-drift først er aktuelt i stor skala når strømmen blir fremstilt på en miljøvennlig måte og når batteriteknologien gjør det mulig å kjøre på langtur uten å måtte stoppe og lade etter få timer.

Det mest spennende i første omgang blir å se hvordan bilforhandlerne som har fått se konseptet på nært hold vil vurdere prosjektets troverdighet.

  • Store bilder finner du her.
  • Les om Chevrolet Volt-konseptet her.