Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Elektrisk Nissan Qashqai prøvekjørt

Førsteinntrykket er som av en vanlig bil - bare stillere.

OSLO (DinSide Motor): Vi har vært blant de aller første som har fått kjøre den nye elbilen, en femseters elektrisk drevet versjon av den populære "crossoveren", folke-SUVen Nissan Qashqai. Bilen importeres til Norge av firmaet Kontroll Elektro som markedsfører den under konseptnavnet nofuel.no. (Klikk for mer informasjon). Bilen har fått navnet Qashqai EV Pro1.

Fra Oslo ut i verden

Lørdag 26. juni var bilen i Norge i anledning av at den skal legge ut på en verdensturné. Vi fikk da mulighet til å prøvekjøre den noen kilometer i Oslos gater og førsteinntrykket var at den kjøres som en vanlig, forhjulsdrevet Qashqai, og selv om det kjennes at den er tyngre på grunn av batteriene, så er både ytelser og kjøreegenskaper på høyden. Dessuten, som elbiler flest, er fravær av motorstøy et ubenektelig komfort-pluss, selv om det for fotgjengere og syklister kan oppleves som skummelt.

Vel er Qashqai i utgangspunktet en SUV av crossover-typen, men som nevnt er den kun forhjulsdrevet og bakkeklaringen blir heller ikke SUV-aktig idet batteripakken kommer ganske lavt under bunnen på bilen.

Takket være den norske stat kan elbileiere spare masse tid og masse penger. Les om det her.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Velutstyrt og romslig

Dette er altså et produkt som henvender seg til en kundegruppe utover de som nøyer seg med toseters, knøttsmå bybiler. Vi prøvekjørte nylig den oppgraderte versjonen av Qashqai, som denne bilen er basert på og som den er så å si identisk med med unntak av drivlinjen. Les her hva vi synes om den oppdaterte Qashqai. Den har alså de samme plassforholdene og kjørekomforten. Utstyrsvarianten den er basert på er Tekna og den har dermed utstyr som lettmetallfelger, parkeringssensor bak, xenonlys, fartsholder, panoramasoltak, nøkkelløs adgang og start, to-soners klimaanlegg, regnsensor og til og med GPS navigasjonssystem. Bilen har for øvrig en vanlig manuell girspak for varierende utveksling; andre gir fungerer godt i byen, fant vi ut.

El-Qashqaien er utviklet av den unge danske ingeniøren Søren Ekelund og bygges om i Danmark av et firma som kalles Afuture. Der fjernes "innmaten" - motor, eksossystem og drivstofftank. Disse erstattes av elmotor og batteripakke samt et system for overvåking og sikkerhet. Bilen kan anskaffes med forskjellige rekkevidder - jo større rekkevidde, jo høyere pris. Høyeste rekkevidde ved blandet kjøring er 250 kilometer. Topphastighet er opptil 130 km/t og 0 til 100 skal ta cirka 12 sekunder, hvilket er som en normal familiebil. Batteriene er av typen Litium-Polymer.

Qashqai EV Pro1 er tilgjengelig for bestilling fra Nofuel.no, og koster fra kr. 359.000.