Vis mer

Elektrisk moro fra Audi

Etter utstillingen i Frankfurt har den mistet nesten 2.000 newtonmeter!

Det opereres med noen merkelige tall for dreiemoment på Audi e-tron. Da bilen stod på messa i Frankfurt i høst oppga Audi hele 4.500 newtonmeter i dreiemoment.

Nå er dreiemomentet tatt ned fra til "edruelige" 2.650 newtonmeter. Det er fortsatt et voldsomt tall, men langt unna det som ble kommunisert ut i høst.

Gode ytelser

Motoreffekten er også tatt ned fra 313 til 204 hestekrefter. Det gjør at sprinten fra 0 til 100 går unna på 5,9 sekunder. 60 til 120 skal den klare på 5,1 sekunder. Toppfarten er begrenset til 200 kilometer i timen.

Effekten er fordelt mellom to motorer, og det ser ut som om det er organisert slik at hver motor driver et bakhjul hver.

Lang lading

Audi sier at bilen skal ha go-kart lignende kjøreegenskaper, og et litium-ion batteri med 45 kilowattimer skal gi en rekkevidde på cirka 250 kilometer. Batteriet er plassert lavt i bilen, bak kupéen og foran bakakselen, og veier 399 kilo inkludert konverter og elektronikk. I vanlig veggkontakt med 16 ampere lader du bilen på 11 timer. Et litt heftigere uttak på 400 volt og 32 ampere gjør at ladingen går unna på to timer.

Vektfordelingen i bilen er 40 prosent foran og 60 prosent bak og den totale vekten på bilen er oppgitt til 1.350 kilo. Det er ikke så gå galt.

Liten

Vi så på e-tron på messa i Frankfurt i høst. Det er en forholdsvis liten bil og Audi oppgir nå også størrelsen på den. Audi e-tron er 3,93 meter lang. Det er noen centimeter kortere enn en Volkswagen Polo. I tillegg er den 1,78 meter bred og kun 1,22 meter høy. Bilen kan egentlig ikke sammenlignes med en R8, selv om linjene kan minne om R8. For eksempel er akselavstanden på e-tron kun 2,43 meter, noe som er 22 centimeter kortere enn på Audi R8. E-tron er også mindre enn en TT.

E-tron vises på bilmessa i Detroit som pågår nå og er kun en show-bil.