En spektakulær bil i vakker norsk natur
En spektakulær bil i vakker norsk naturVis mer

Elektrisk Mercedes SLS AMG

Mercedes’ kommende elektriske versjon av superbilen SLS AMG har vært på luftetur på norske veier.

Mercedes SLS AMG er en superbil i øverste divisjon, men med en V8’er på 571 hestekrefter og et CO2-utslipp på 308 gram er den ikke direkte noen miljøpioner. Mercedes har imidlertid tatt beslutningen at de skal bruke denne bilen som et utstillingsvindu og en foregangsfigur i utviklingen av helt ny og langt mer miljøvennlig teknologi.

533 hester

Derfor har man utviklet denne prototypen ved navnet SLS AMG E-Cell som blitt utstyrt med fire elmotorer som driver hvert sitt hjul. Den samlede effekten er imponerende 533 hestekrefter og dreiemomentet ligger på ikke mindre enn 880 newtonmeter. Dette dreiemomentet er tilgjengelig umiddelbart i alle hastigheter.

0-100 kilometer i timen skal gå på 4 sekunder. Til sammenligning bruker bensinvarianten 3,8 sekunder. Men med E-Cell koster øvelsen deg altså ikke noe mer enn litt strøm…

Rekkevidden fortsatt begrenset

Elektrisiteten lagres for øvrig i tre batterier som er plassert rett over bakakselen. Disse har en total kapasitet på 48 kWh. Det er nok disse batteriene som er den viktigste årsaken til at E-Cell veier rundt to tonn. Samtidig er batteriene viktige for å sikre akseptabel rekkevidde. Selv om ingen offisielle tall er på plass, antyder man at E-Cell skal kunne kjøre rundt 150 kilometer på en lading, men at man jobber for å øke dette til over 200 kilometer. Det betyr at man fortsatt vil være avhengig av gode lademuligheter dersom man skal på langtur.

SLS AMG E-CELL 2010
SLS AMG E-CELL 2010
SLS AMG E-CELL 2010
SLS AMG E-CELL 2010
En spektakulær bil i vakker norsk natur
SLS AMG E-CELL 2010



Utvendig er det ikke mye som skiller E-Cell fra vanlige SLS AMG. De karakteristiske takhengslede dørene er fortsatt på plass. Bildene er forøvrig tatt langs Atlanterhavsvegen her i Norge.

Produksjon?

Selv om dette er en prototype, ligger mye an til at det kommer en produksjonsversjon på et senere tidspunkt. Når er ikke bekreftet, men de fleste spekulanter mener at en gang rundt 2013 er mest sannsynlig. Da kan den bli et veldig interessant innslag i superbilklassen, ikke minst her i Norge hvor den kommer relativt sett svært gunstig gjennom avgiftssystemet og i tillegg får diverse fordeler som vanlige biler ikke har.