<b>BRRR! HER ER DET KALDT:</b> Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og "pilot"-bilene frem av  informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge.  Foto: KNUT MOBERG
BRRR! HER ER DET KALDT: Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og "pilot"-bilene frem av informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elektrisk Kia Soul kjørt i sprengkulde

ARJEPLOG (DinSide Motor): Når Kia skal lansere sin helt nye elbil overlater de ingenting til tilfeldighetene.

DinSide er blant få priviligerte redaksjoner som har fått vinterteste nye Kia Soul EV («Electric Vehicle»), før den engang er kommet i produksjon.

For bare kort tid siden omtalte vi en undersøkelse som indikerer at rekkevidden på elbiler kan halveres i vinterkulden. Slik sett passer det bra at våre første erfaringer med Kias nye elbil gjøres nettopp under skikkelig harde vinterforhold.

Flere testere enn innbyggere

100 mil nord for Stockholm, i Lapplands ødemark, ligger Arjeplog, et tettsted med 2.000 innbyggere - og enda flere ingeniører og teknikere fra internasjonal bilindustri vinterstid. Dette er dermed et sted som er mye mer livlig om vinteren enn om sommeren.

LAPPLANDS-METROPOL: Lille Arjeplog i Norrbotten er et av verdens viktigste biltest-sentre. Her kryr det av ingeniører, teknikere og... spionfotografer, hovedsaklig vinterstid. Foto: Johan Fjellström
DE TO ENESTE: Kia Soul EV - de to eneste tilgjengelige eksemplarene for vintertesting. Til venstre en tidligere prototype, til høyre en videreutviklet såkalt "pilot"-bil. Foto: KNUT MOBERG
Slik ser Kia for seg totalregnskapet "fra brønn til hjul" avhengig av energikilde/drivlinje. Foto: Kia
BRRR! HER ER DET KALDT: Og det er derfor vi er her. Kia kommer med ny elbil i løpet av året og vi har deltatt på vintertesting i det nordligste Sverige. Her vises de maskerte prototyp- og "pilot"-bilene frem av informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge. Foto: KNUT MOBERG
Inngangspartiet til Hyundai-konsernets testsenter der vi fikk delta på vintertest av Kias kommende elbil. Foto: Johan Fjellström
SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia


Arjeplog er nemlig et svært viktig senter for europeisk og asiatisk bilindustri, og det er kulden de er ute etter. Her fikk vi, sammen med fire andre europeiske journalister, besøke testanlegget som blant annet Kia bruker til å teste Soul EV - en av Nissan Leafs potensielt store konkurrenter.

SPIONBILDE: Våre egne spionfotografer spionerte på bilen vi selv kjørte! Foto: Automedia Vis mer


Kan bli farlig for Leaf

Avhengig av prisen vil vi tro Soul EV til og med kan bli en skummel konkurrent, for det er ingen tvil om at den koreanske produsenten har tatt oppgaven på alvor, noe vi fikk se mange eksempler på under denne vintertestingen.

Vinter i fokus

DE TO ENESTE: Kia Soul EV - de to eneste tilgjengelige eksemplarene for vintertesting. Til venstre en tidligere prototype, til høyre en videreutviklet såkalt "pilot"-bil. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Bare det faktum at vårt første møte med den nye elbilen ble organisert i streng vinterkulde kan tyde på at Kia er rimelig sikre på at de er på riktig spor med Soul EV. Det vi fikk innblikk i hadde naturligvis ikke bare med selve kjøringen å gjøre, men med strømstyringen i kulde, varmeisoleringen av batteriet og effektiviteten på lading og varmeapparat.

Kia har naturlig nok tatt utgangspunkt i eksisterende konkurrenter for å forbedre de punktene som er kritiske for kundene - rekkevidde og plassforhold, samt altså evne til å takle kulde, naturligvis.


Kurant førsteinntrykk

Vi skal ikke komme med noen dom over Kia Soul EV her - det må vente til bilen er ferdigutviklet og satt i produksjon. Men førsteinntrykket var av en bil som på mange måter minner om Nissan Leaf, både når det gjelder kjøreopplevelsen og ytelse.

Tross at Kias elbil er en god del kortere enn Leaf, opplevde vi plassforholdene som like gode. Soul EV har for øvrig de samme målene som vanlige, andregenerasjons Soul, som snart skal introduseres i det norske markedet.

Sparer strøm

Kias nye elbil har en akselavstand på 2,57 meter, et stivere karosseri, og et oppgradert hjuloppheng. Utseendet er i følge Kia selv inspirert av konseptbilen Trackster, som ble vist i 2012. Det er en ganske romslig 5-seter som, tross beskjedne dimensjoner, skal kunne duge som familiebil om man ikke stiller altfor høye krav til bagasjerommet, selv om dette holder moderat kompaktbilstandard.

Bilen får en oppgitt rekkevidde på 20 mil. Motoren yter 81,4 kW, og har et dreiemoment på 285 Nm. Lithium-ion-batteriet har en kapasitet på 27 kWt.

Ikke den første

NYE EMBLEMER:Kia innfører nå en slik merking for sine diverse "Eco"-biler, altså modeller med det vi fortsatt må kalle "alternative drivstoff". Foto: Kia Vis mer


Tidligere har Kia laget Ray EV, som kun var å få i Sør-Korea, og som ikke engang der ble tilbudt det brede publikum. Under 2.500 eksemplarer av Ray er blitt levert. Soul EV blir med andre ord den første elbil-satsingen til Kia utenfor hjemmemarkedet.

Når de nå lanserer en ny elbil velger de altså å gjøre det med en bil med stort bruksområde. Med en høyde på 160 centimeter, fem centimeter høyere enn Leaf, kan den minne om en liten flerbruksbil.

Det er blitt gjort før, for eksempel av Renault med Kangoo ZE.

Nye Soul får LED-baserte kjørelys og baklys, noe som er naturlige valg på en elbil hvor lavt strømforbruk er et viktig tema.

Storskjermen på plass

Innvendig har bilen fått noe Kia kaller Supervision instrumentpanel, og en 8-tommers tilleggsskjerm i midtkonsollen. Her er det også brukt endel resirkulerte materialer, samtidig som både materialene og lakken er såkalt antibakterielle.

Kia lover at rekkevidden til Soul EV skal være på "over 200 kilometer". Det gjenstår å få bekreftet eller avkreftet, men rekkevidden vil i så fall være ganske så konkurransedyktig, selv om det ikke er revolusjonerende.

Som enhver moderne elbil regenererer Kia Soul EV energi ved oppbremsing og når du slipper gassen. Lading kan skje fra strømnettet eller ved hjelp av hurtiglader. Kia opplyser at det vil ta fem timer å fullade batteripakken på 230 volts nett og 6,6 kilowatt, noe som krever 32 ampère kurs.

Hurtiglading (CHAdeMO, Combo-adapter blir tilgjengelig), skal ta 25 minutter med en 100 kW-lader.

Alternativet kan i fremtiden kanskje bli en løsning med nødstrøm i tillegg.

Positivt

Våre førsteinntrykk av Kia Soul EV var overveiende positive. Vi fikk dessuten demonstrert at varmeapparatene var effektive, og belastet batterikapasiteten overraskende lite i forhold til det vi har opplevd i andre elbiler.

Likevel er det ingen tvil om at skikkelig vinterkulde tapper energi, og når termometeret faller under 20 grader innrømmer også Kia at man ikke må regne med noen rekkevidde særlig over halvparten av oppgitt maksimum under slike forhold.

Vi gleder oss nå til å få anledning til å teste bilen skikkelig - bilen skal på markedet i løpet av andre halvdel av året. Noen pris er ennå ikke kjent, men for å være konkurransedyktig bør den i hvert fall ikke overstige prisen på Nissan Leaf.