Foto: Chevrolet
Foto: ChevroletVis mer

Elektrisk familiefrakter

Beijing-utstillingen har vært arena for en mengde spennende nyheter, deriblant Chevrolet Volt MPV5.

Dette er en demonstrasjon av mulighetene til den såkalte Voltec-plattformen som skal tjene som basis for den kommende generasjon elbiler fra General Motors. Konseptbilen er en fleksibil-versjon av Volt og heter Volt MPV5.

El-krefter

Chevrolet Volt var den første Voltec-baserte bilen som ble vist, og Opel vil få sin versjon - som har fått navnet Ampera. Det dreier seg om elbiler av en hybrid type, men hjulene drives alltid av strøm. Elmotoren yter 150 hestekrefter og skal fint greie å gi bilene de nødvendige ytelser på vei takket være solid og tidlig tilgjengelig trekkraft (opp til 370 newtonmeter). Toppfarten er cirka 160 kilometer i timen. Volt MPV5 er forhjulsdrevet og det er foreløpig usikkert om denne typen bil vil bli klassifisert som hybrid- eller elbil.

Elmotor og hjelpemotor

I motsetning til rene elbiler basert kun på batterier til energilagring - eller brenselceller - er dette nemlig en type elbil som i tillegg er utstyrt med en forbrenningsmotor som kalles "range extender" eller rekkevidde-utvider. Litiumion-batteriets kapasitet er begrenset til 16 kWh, hvilket skal gi en rekkevidde på vel 50 kilometer i Volt MPV5 (over 60 i sedanversjonen). Dette er tilstrekkelig for de fleste pendlere og de aller fleste bilturer holder seg innenfor denne rekkevidden. Det skal ta cirka fire timer å lade batteriene på et vanlig 240-volts uttak.

Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet


Over femti mil

Men for at bilen skal kunne tilbakelegge lengre turer har man altså hjelpemotoren. Det er en 1,4-liters bensinmotor som ikke driver hjulene, men kun fungerer som generator. Dermed kan bilen totalt tilbakelegge over 50 mil på strøm før det må fylles opp. ("Range extenderen" gir 482 kilometer ekstra). Noen forbruks- eller utslippstall har vi ikke fått oppgitt. Imidlertid har Chevrolet tidligere oppgitt at den "vanlige" Volt, som skal være på markedet om et års tid, skal kunne greie seg med et blandet forbruk på ned mot mellom 0,1 og 0,2 liter per mil.

Fleksibil på amerikansk

Som vi ser dreier det seg her om en romslig familiebil av fleksi-typen. Chevrolet kaller den en crossover. Størrelsesmessig er den sammenlignbar med fleksibiler vi kjenner i Europa - den er litt større enn en VW Touran og på størrelse med biler som Mazda 5, Toyota Verso, Citroën Grand Picasso og Peugeot 5008. I USA plasserer den seg mellom MPVene HHR og Orlando fra samme produsent. MPV5 er 459 centimeter lang, 187 centimeter bred og 161 centimeter høy. Det er ingen syvseter, men nøyer seg med to seterader. Den har imidlertid et stort bagasjerom bak annen seterad, og dette kan selvsagt også utvides ved å felle ned baksetene.