Foto: Tesla
Foto: TeslaVis mer

Elektrisk familiebil på veien

Tesla har så langt greid å gjøre alle pessimistiske prognoser til skamme. Produsenten forbereder en bilrevolusjon, intet mindre.

«Det vi ser her er en demonstrasjon, men også mer enn det: Det kan bli revolusjon.»


Som vi annonserte første gang i vår: Tesla lanserer en familiesedan under navnet Model S. I likhet med merkets mye omtalte roadster, som omsider har fått fotfeste i markedet, er den elektrisk drevet, og kravspesifikasjonen er uendelig mer krevende enn noe av det som er elektrisk blant dagens biler kan svare til.

Mazdas tidligere sjefsdesigner, Franz von Holzhausen, er ansatt til designjobben, og det har vist seg gunstig. I motsetning til det meste elektriske som ruller, synes vi denne kreasjonen har en unektelig grad av "wow-faktor". (En viss likhet med Mazda 6 er kanskje ikke helt tilfeldig - ispedd et hint av Jaguar XF og en dash Aston Martin).

Kjørbar i dag

Torsdag 26. mars 2009 - midt i den vanskeligste tiden for Tesla - ble Model S som prototype avduket i California, med guvernør Scwartzenegger og flere kjendiser til stede. Toppsjef Elon Musk kunne vise at prototypen er kjørbar. Han kunne også bekrefte at produksjonsbilen vil bli temmelig lik bilen vi ser på bildene. Bilen er i salg allerede i dag selv om produksjonen ikke vil komme i gang før sent i 2011.

Nylig offentliggjorde Tesla disse bildene av bilen, som blir iherdig testkjørt av sjefsdesigneren selv.

Foto: Tesla
184 nyregistrerte i august, og Tesla S er offisielt en storselgende bil. Foto: Tesla
Foto: Tesla
SPENNENDE: Tesla Model S blir en romslig familiebil med lang rekkevidde - kun på strøm. Foto: Tesla


Bra rekkevidde

Spesifikasjonene er egnet til å imponere: Standard rekkevidde mellom ladinger, avhengig av størrelsen på batteripakken, skal være fra 260 kilometer ved lansering om to års tid og opptil 480 kilometer året etter. Hurtiglading på 45 minutter skal være mulig. Som tilvalg skal det bli mulig å få ekstra batteripakke og rekkevidde på opptil 960 kilometer. Vi antar imidlertid at dette vil gå ut over passasjer-/bagasjeplass.

Plass til syv

Og plass er det masse av: Bilen har i standard utførelse plass til fem voksne og to barn - to bakovervendte hjelpeseter bakerst i bilen sørger for det. Attpåtil hevder Tesla at det er meget god bagasjeplass i bilen. Vi har ikke fått oppgitt bilens dimensjoner, men at bilen er større enn den ser ut på bildene er uunngåelig. De svære 21-tommers felgene kan bidra til den optiske illusjonen.

Kjapp på veien

På veien går det unna. Effekt og dreiemoment har vi ingen opplysninger om, og de er antakelig ikke fastspikret ennå. Men Musk hevder at bilen skal greie 0 til 100 km/t på litt i overkant av seks sekunder, og at den har en toppfart begrenset til 210 km/t.

Se den kjøre her:


Rimelig!

Og prisen? Tesla har annonsert en veiledende pris på 57.400 dollar. Fra det kan trekkes en støtte som den amerikanske staten bidrar med for miljøvennlige biler. Da blir prisen rett under 50.000 dollar. I og med at denne typen bil slipper unna avgiftene her til lands, burde ikke bilen i teorien koste mer enn 400.000 kroner i Norge. Det ville i så fall være meget billig når man ser på ytelser og miljøgevinst.

Garantier

Et viktig punkt er selvsagt garantiordningene, og her antydes full garanti på batteripakken på syv til ti år, mens selve bilen vil ha en garanti på tre til fire år, varighetene avhenger av kjørelengde.

Er det mulig?

Men for mange er altså fortsatt spørsmålet: Er alt dette virkelig mulig?

Hadde det dreid seg om en eller annen hittil ukjent aktør ute i markedet ville vi vært temmelig sikre på at dette er såkalt vaporware (et annonsert, fremtidig fantastisk produkt som det viser seg aldri blir noe av). Men her har vi å gjøre med Tesla.

Tesla har vist seg som pådrivere og pionerer innen teknologiutvikling når det gjelder elbiler. Roadsteren - som vi på DinSide har hatt anledning til å prøvekjøre - er i dag i salg, har gode ytelser og en mer enn anstendig rekkevidde. Gjengen med oppstartere i Silicon Valley har greid det de såkalte industriekspertene i Detroit hevdet var helt umulig.

Og de har lært mye om realitetene i bilverdenen underveis - the hard way.

De vet at det er en lang vei frem - men de har startet på den uten å nøle.

Overskudd

Finanskrisen gjorde at Tesla havnet i trøbbel og måtte ty til nedbemanning og søknad om støttepakker. Elbilprodusentens toppsjef, Elon Musk, har imidlertid stått på, noe bildene vi ser her beviser. Elon Musk er en viljesterk og visjonær ingeniør og gründer som har overvunnet en mengde vanskeligheter før han nylig sikret finansiering for selskapet, inngikk samarbeidsavtale med Mercedes og - i juli i år - kunne melde om første måned med overskudd.

Top-down-strategi

Når det gjelder troverdighet taler det nesten til mannens fordel at han ikke er like veltalende og karismatisk som en av elbilverdenens andre store guruer, Shai Agassi i Better Place. I motsetning til sistnevnte, som vil starte med infrastruktur for elektrisk mobilitet, og deretter masseutbredelse av elbiler, ser Musk for seg at det vil starte på toppen - med elbiler som er dyre og trendy, sportslige og/eller luksuriøse - men teknologisk imponerende. Han vil dermed få opinionsledere og trendikoner som talsmenn før teknologien faller i pris takket være gradvis industrialisering og det deretter blir mulig å produsere rimeligere, praktiske og alldagsdugelige biler for folk flest.

Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors
DinSide har prøvekjørt Teslas elektriske sportsbil - og vi ble imponert! Foto: Knut Moberg
Nikola Tesla - avbildet på en serbisk pengeseddel Foto: Serbias sentralbank
Teslas utsalg i California Foto: TESLA MOTORS


Batteriteknologi er nøkkelen

Det et elbilprosjekts suksess i første rekke står eller faller på er batteriteknologi. Alt fra design til markedsføring kommer i annen rekke så lenge vi er på dette tidlige utviklingsstadiet. Utvilsomt kommer vi om relativt få år til å se oss tilbake og smile av det "dampmaskin"-stadiet vi idag befinner oss på - litt som 40-åringene i dataverdenen med vemod husker Commodore 64-PCen med kassettspiller de hadde som barn.

Dagens teknologi

Tesla Roadster har fått en offisiell rekkevidde på cirka 350 kilometer. For å få til dette bringer den med seg en litium-ion-batteripakke som utgjør nesten halvparten av bilens vekt - og bilen er i utgangspunktet en lettvekter. Batteripakken består av flere tusen battericeller av typen man finner i bærbare PCer og mobiltelefoner. Mellom cellene løper kanaler med nedkjølende væske og det hele overvåkes kontinuerlig via sensorer inne i pakken av et datasystem. Totalt består pakken av cirka 6.800 celler og lagrer i overkant av 50 kWh med elektrisk energi.

Kommende teknologi

Teknologien er idag dyr, men Tesla ser for seg en kontinuerlig reduksjon i enhetskostnadene, som vil akselerere etterhvert som volumene øker. Når det gjelder Model S hersker det mye skepsis angående dens mulighet for å få en rekkevidde på nesten 50 mil per lading, som er målet for 2012. J.B. Straubel, som er ansvarlig for dette kapittelet på Tesla, antyder ifølge en artikkel som ble publisert i New York Times den 25. august et behov for energilagring på 85 kWh. Dette forutsetter med dagens teknologi en ganske voldsom batteripakke på godt over et halvt tonn i vekt. Straubel tilbakeviser kritikken, fortsatt ifølge New York Times, og peker på at Tesla har tre år på seg til å oppnå den høyeste rekkevidden. I 2012 vil batteriteknologien ha gjort tilstrekkelig med fremskritt til at dette ikke skal være noe problem, hevder han. Og i 2011 skal Model S være klar for markedet med minst 260 km rekkevidde.

To år

Nå har Tesla i overkant av to år på seg for å bevise at dette spennende prosjektet er gjennomførbart. De satser på at teknologien vil modnes, forbedres og bli billigere. Det vi ser her er en demonstrasjon, men også mer enn det: Det kan bli revolusjon.

Interessert i Teslas batteriteknologi? Les mer her.