ELBIL TIL FOLKET: Volkswagen har en strategi for at millioner skal få råd til elbil i fremtiden, men det gjenstår noen år med utvikling. Denne bussen er medlem nummer to av I.D.-familien som foreløpig består av konseptbiler, men fans av den gode, gamle folkevognbussen vil nok nikke gjenkjennende. Foto: Volkswagen          
ELBIL TIL FOLKET: Volkswagen har en strategi for at millioner skal få råd til elbil i fremtiden, men det gjenstår noen år med utvikling. Denne bussen er medlem nummer to av I.D.-familien som foreløpig består av konseptbiler, men fans av den gode, gamle folkevognbussen vil nok nikke gjenkjennende. Foto: Volkswagen          Vis mer

VWs minibuss skal gjenoppstå - som elbil

Elektrisk familiebil med lang rekkevidde

Folkevognbussen kommer tilbake. Igjen og igjen. Og igjen...

OK, denne gangen da, kommer den endelig, denne mikrobussen til VW, som de har dratt frem fra sine støvete arkiver så mange ganger tidligere - senest som Bulli i 2011?

Denne åtteseters familiefrakteren ser jo besnærende ut, der den står foran publikum på Detroits bilutstilling. Men akk - det er nok en gang en konseptbil. I tråd med tiden er den riktignok elektrisk - med oppgitt rekkevidde opptil 600 kilometer - men konsept likefullt.

FORTID OG FREMTID: Den legendariske Bulli, designet på slutten av 40-tallet, skal få en etterfølger, men nå har vi ventet i 16 år på en ny Folkevognbuss. Blir det I.D. Buzz? Foto: Volkswagen Vis mer

16 års venting - så langt

Og dette 16 år etter at Volkswagen viste sin Microbus , også den gang i Detroit - en bil de året etter hevdet skulle komme i produksjon.

Samme mikrobuss-lignende tema ble i nedtonet versjon også brukt av VW for å vise sitt elektriske konsept med bilen Budd-E, bare måneder før de annonserte sin kommende elbil-revolusjon.

Mikrobussen som står her er med andre ord en nyutvikling basert på et velkjent tema. Navnet denne gangen er det lite sexy I.D. Buzz. Buzz henspiller selvsagt både på buss og på buzz, som «snakkis» - eller noe som skaper blest og gir mye omtale.

LYST OG LUFTIG: Konseptet I.D. Buzz har mye glassflater og fleksibelt interiør. Foto: Volkswagen Vis mer

Prefikset I.D. uttales jo idé (også på engelsk), og dukket opp som initialene på konseptbilen VW viste i Paris i fjor høst, da de ønsket å visualisere elbilplanene sine for publikum.

Bussen ble avduket i Detroit av Volkswagens styreformann, Dr. Herbert Diess. Han annonserer at i fremtiden vil millioner ha råd til å kjøpe elbil fra VW. Denne flerbruksbilen, som skal bli en av dem, beskriver han som moderne, med positiv apell til følelsene, og fremtidsrettet.

HER SOM SYVSETER: Med maksimalt plass til åtte, er interiøret fullstendig modulerbart - dette er bare ett av eksemplene på setekonfigurasjon. Foto: Volkswagen Vis mer

Ny elbil-plattform

Som I.D. er I.D. Buzz basert på den såkalte MEB-plattformen (Modularer Elektrifizierungsbaukasten - eller «modulært elektrifiserings-byggesett»).

Den nye arkitekturen vil danne grunnlaget for en rekke elektriske biler fra Volkswagen i årene fremover. Den har egenskaper som skal sikre optimal plass, kjørelengde og sikkerhet. Batteriet vil naturligvis være plassert under gulvet, som i de fleste moderne elbiler.

Fullvoksen minibuss

Nå går det faktisk ikke an å snakke om mikrobuss lenger, til det er I.D. Buzz i største laget - her snakker vi heller minibuss. Den har en meget lang akselavstand - hele 330 centimeter eller like lang som på en Mercedes-Maybach S.

Med 494 centimeters lengde, en bredde på 198 og en høyde på 196 centimeter, vil bilen åpenbart ta plass på veien. Den skal i hvert fall kunne romme åtte personer, eller sykler og alskens brett for folk med såkalt «aktiv livsstil», som jo er de moderne bil-marketingfolkenes yndlinger.

I.D. Buzz har firehjulsdrift med en elmotor som driver hver aksel. Hver yter en maksimal effekt på 150 kilowatt. Total utnyttbar effekt er 374 hestekrefter og, for den det måtte interessere, er tiden det tar å akselerere fra 0 til 100 fem sekunder. Men topphastigheten er begrenset til relativt moderate 160 kilometer i timen.

NESTE SHARAN? Som dagens store flerbruksbil fra Volkswagen, Sharan, har Buzz-bullien skyvedører bak. Foto: Volkswagen Vis mer

Vil bli selvkjørende

Konseptbilen er naturligvis, som den første I.D., utstyrt med Volkswagens autonom-teknologi i form av en modus som kalles «I.D. Pilot». Dette er teknologi som gjør bilen selvkjørende, og VW anslår at den vil være tilgjengelig i markedet innen 2025.

Det er også året hvor Volkswagen har satt seg som mål å selge én million elektriske biler i året, noe styreformann Diess gjentok under I.D. Buzz-presentasjonen.

Så nå går nok Buzz i dvale for en tid, før vi alminnelige dødelige får anledning til å kjøre dens etterkommer på veien om noen år...

Les også:

Flere bilder:

DB2017AL00008
DB2016AU01096
DB2016AU01089
DB2016AU01087
DB2016AU01085
DB2016AU01107
DB2016AU01071

Alle foto: Volkswagen