<b>El-Rapide: </b> Innen to år sier Aston Martin at de skal ha en helelektrisk Rapide på markedet. Foto: ASTON MARTIN
El-Rapide: Innen to år sier Aston Martin at de skal ha en helelektrisk Rapide på markedet. Foto: ASTON MARTINVis mer

Elektrisk Aston Martin

Aston Martin tar opp kampen med Tesla Model S. Innen to år skal den engelske produsenten ha en helelektrisk Rapide på veien.

Aston Martin tar opp kampen med Tesla Model S og skal innen to år lansere en super-elbil. Planen er å gjøre om den fire-dørs luksussedanen Rapide til en helelektrisk bil.

LES OGSÅ: Audi med el-SUV

Den vil få hele 800 hestekrefter, firehjulstrekk og omlag 320 kilometers rekkevidde. Med disse tallene vil den bli en direkte konkurrent til den blodspreke Tesla Model S P85D.

Foreløpig vet vi lite om pris, men om slik det ser ut i dag ligger den an til å bli en avgiftsvinner. Det betyr likevel ikke at det blir en billig bil. I USA antas det at den vil koste et sted mellom 200,000 - 250, 000 dollar.

Aston Martin CEO, Andy Palmer, bekreftet til Automotive News under Pebble Beach Concours d'Elegance denne helgen at bilen er under utvikling, og at de allerede har begynt å teste drivverket på veien.

Ingen erstatter

Den elektriske Rapiden vil ikke erstatte den eksisterende modellen, men i større grad supplementere den. Det antas at den elektriske utgaven vil bli et nisjeprodukt som kune vil produseres i et begrenset antall hvert år.

Selv om den vil ta opp kampen med Model S, understreket Palmer til Automotive News at det var viktigere for Aston Martin at bilen kan kjøres på bane, enn at den kan kjøre styggfort fra 0-100.

– Det faktum at du kan kjøre noen runder på en anstendig bane, eller kjøre den rundt nordsløyfa på Nürburgring, er mye mer interessant enn å kjøre 500 meter i insane-modus.

Palmer har også tidligere hintet om en elektrisk Rapide. I våres sa han at kraft ville bli prioritert.Selskapet har også fått hjelp fra en anonym Silicon Valley-partner. Han var dog tydelig på at dette ikke er Tesla.

Satser elektrisk

Rapide er ikke Aston Martins eneste plan om å gå elektrisk. Konseptbilen DBX, som ble vist på Motor Showet i Geneve i år, er en luksus GT-crossover, hva enn det egentlig betyr, vil også bli tilgjengelig i både hybrid og helelektrisk.

Forklaringen på Aston Martins el-satsning er like enkel som den er ærlig.

Dersom du ønsker å fortsette å lage store V12-motorer, er du nødt til å gjøre noe på den andre enden av skalaen også.

Tror du at Aston Martins elektriske Rapide kan ta opp kampen med Tesla Models S? Si din mening i kommentarfeltet.