<B>LIBERALISERING:</B> Den irske fylket Kerry ønsker å liberalisere alkohollovgivningen ved bilkjøring - angivelig av hensyn til de eldre og ensomme i området. Foto: PANTHERMEDIA
LIBERALISERING: Den irske fylket Kerry ønsker å liberalisere alkohollovgivningen ved bilkjøring - angivelig av hensyn til de eldre og ensomme i området. Foto: PANTHERMEDIAVis mer

Eldre og ensomme skal få kjøre i rus

Kontroversielt irsk forslag som neppe får gehør her til lands.

Du skal være vel orientert i samfunnslivet på de britiske øyer for å kjenne til et fylke ved navn Kerry, men det er all grunn til å få med seg hvordan det ganske landlige området tenker rundt alkoholpolitikk og bilkjøring.

Fylkestinget stemte nylig i favør av en endring av promillegrensene, en endring som først og fremst gjøres for å ta hensyn til innbyggerne som bor i de mest avsidesliggende delene av fylket.

Les også: Har du forsikret nøkkelen?

Isolerte områder

Kerry, som har et innbyggertall på rundt 146.000 (2011), består blant annet av strøk som er så grisgrendte at de ikke betjenes av verken kollektivtrafikk eller drosjenæringen, og det er altså her befolkningen nå skal «tilgodeses» gjennom lovendringen.

Det vil nå bli tillatt å drikke mellom «to eller tre drinker» og fortsatt kjøre bil. Mannen bak forslaget, fylkesstyremedlem Danny Healy-Rae, er fornøyd.

Fylket Kerry ligger sør-vest i Irland (den mørke-grønne flekken). Foto: Wikimedia commons Vis mer


– Mange av menneskene det her er snakk om lever i isolerte, landlige områder, hvor det ikke finnes offentlig transport av noe slag. Derfor ender de gjerne opp med å sitte hjemme, hvor de stirrer på veggene dag ut og dag inn, fordi de ikke tar sjansen på å miste sertifikatet sier Healy-Rae til den irske nettavisen TheJournal.ie.

Les også: Slik er promillegrensene i Europa

Ser ingen problemer

Han mener dessuten at puben er den eneste sosiale møteplassen som er igjen i landlige Irland, og at det nå har blitt så få av dem at noe må gjøres for å få de eldre, ensomme innbyggerne opp av sofaen og ut av huset. Healy-Rae mener likevel ikke at forslaget er risikabelt for de andre trafikantene.

– Jeg ser poenget med å ha strengere lover i områder med enorme mengder trafikk, og der veiene er travle og bilene kjører i stor hastighet. Men på de veiene jeg snakker om kan du uansett ikke kjøre mer enn 40 til 50 kilometer i timen, så det er ikke noe problem. Jeg ser virkelig ikke noen store utfordringer med dette.

Bilen kan nekte deg å kjøre med promille

Suksess med redusert promille

Dagens promillegrense i Irland er 0,5 promille for erfarne sjåfører, mens ferske sjåfører må nøye seg med 0,2 promille i blodet. Avhengig av sjåføren, tilsvarer dette rundt en "pint" med øl, eller en drøy halvliter.

Irland senket promillegrensen for fem år siden, noe som ifølge TheJournal har ført til en betydelig reduksjon i antall trafikkdrepte grunnet alkoholrelaterte ulykker. Danny Healy-Rae mener derimot at ikke alle deler av landet kan behandles likt, selv om han godt forstår hvorfor forslaget hans har møtt motstand.

– Jeg vet at det finnes mennesker i mer urbane områder som har tilgang til andre utesteder enn puben, men i de rurale kommunene er det alt vi har - vi har rett og slett ikke noe alternativ. Alt innbyggerne ønsker er å snakke med naboer og venner, spille kort, snakke om kampen og prisen på kveg, om den og den dama som ble sett med den og den mannen. Det er harmløse saker.

Noe helt annet: Bilen som går på luft