ALVORLIGE ULYKKER: Jo eldre bil, jo mer alvorlig blir utfallet av eventuelle trafikkuhell. Gode grunner til å senke avgiftsnivået på bil, mener enkelte. Foto: Colourbox.com
ALVORLIGE ULYKKER: Jo eldre bil, jo mer alvorlig blir utfallet av eventuelle trafikkuhell. Gode grunner til å senke avgiftsnivået på bil, mener enkelte. Foto: Colourbox.comVis mer

Eldre biler gir større dødsrisiko

Norske biler er i snitt 10,5 år gamle. Kan lavere avgifter gi en nyere bilpark?

En ny dansk rapport viser en tydelig sammenheng mellom bilens alder og trafikkulykkenes utfall.

Rapporten fra Danmarks Tekniske Universitet slår fast at sjåførens liv kunne vært spart i over halvparten av tilfellene, dersom bilene de kjørte hadde vært av ny årgang.

I forbindelse med publiseringen av rapporten, etterlyser den danske bilorganisasjonen Forenede Danske Motorejere (FDM) en endring i bilavgiftene. Også i Danmark regnes avgiftsnivået som høyt, og bilparken er cirka like gammel som i Norge.

Så gammel er gjennomsnittsbilen

DTU konkluderer altså med at jo eldre den involverte bilen er, jo større er risikoen for at føreren kommer alvorlig til skade ved eventuelle trafikkuhell.

I Norge omkom 208 mennesker i forbindelse med trafikkulykker i 2010, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Med tanke på den gjennomsnittlige alderen på registrerte biler her til lands, er det gode grunner til å tro at mange liv kunne vært spart om flere av oss hadde kjørt nyere og sikrere biler.

Norskregistrerte biler var nemlig hele 10,5 år gamle i snitt ved utgangen av 2010, ifølge SSB.

Dessuten viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at rundt en million personbiler var 11 år eller eldre ved utgangen av 2010.

Les også: Sjekk regnestykket - er billig elbil myte eller fakta?

Arve kambe, avgiftspolitisk talsmann i Høyre. Foto: Per Ervland Vis mer


Vil endre engangsavgiften

Høyres avgiftspolitiske talsmann, Arve Kambe, er enig med danskene om at en endring i avgiftssystemet kan gi en nyere, norsk bilpark, og dermed også større trygghet for norske sjåfører.

Han tror en vriding av engangsavgiften må til for å oppnå at flere bytter til nyere bil.

– Ved å fordele engangsavgiften på bilens livsløp, blir bilen billigere ved kjøp, men man betaler de samme avgiftene over tid, sier Kambe, som også påpeker at bilens sikkerhetsutstyr i mange tilfeller kan forårsake høyere avgifter.

– Engangsavgiften beregnes blant annet ut i fra vekten på kjøretøyet. Tungt sikkerhetsutstyr kan dermed gi høyere avgifter, sier Kambe.

Les også: Vil du unnslippe årsavgift, må bilen vrakes nå

Mange årsaker til gammel bilpark

Det er Finansdepartementet som har ansvaret for de norske bilavgiftene. De tror en høy engangsavgift bare er et av mange forhold som påvirker gjennomsnittsalderen på bilparken.

– Andre forhold er demografi, befolkningsvekst og veistandard, sier statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet til DinSide, og bruker Sverige og Finland som eksempler på at det er en sammensatt problemstilling.

– Sverige har ikke kjøpsavgift på nye biler, og gjennomsnittlig alder på personbilparken er i underkant av ett år lavere enn i Norge. I Finland er kjøpsavgiften lavere enn i Norge. Likevel er gjennomsnittsalderen der om lag ett år høyere enn i Norge, sier Lund.

Fra og med 2006 er det dessuten blitt lavere avgifter på nye, mindre biler med lave utslipp. Og Lund påpeker at det tas delvis hensyn til trafikksikkerheten gjennom vektkomponenten i engangsavgiften.

– Vektkomponenten bidrar til at det velges lettere biler. Tunge biler medfører større skader på de involverte dersom en ulykke skulle oppstå, sier Lund.

Les også: Husk årsavgiften - snart går betalingsfristen ut

Foreslår 10.000 kroner i vrakpant

Finansdepartementet mener også at økningen i vrakpant fra 1.500 til 2.000 kroner i 2012, skal kunne hjelpe på.

– For å motivere til innlevering av utrangerte kjøretøy til godkjente oppsamlingsplasser, økte Regjeringen vrakpanten med 500 kroner fra 1. januar i år, sier Kjetil Lund til DinSide.

Arve Kambe tror vrakpanten må opp med langt mer enn 500 kroner for å få bort de eldste bilene fra norske veier.

– Høyre har programfestet en midlertidig økning av vrakpanten for å få vekk de verste bilene. Med en vrakpant på 10.000 kroner vil man oppnå dette, sier Kambe til DinSide.

Dette viser den danske rapporten:

  • Det er en markant sammenheng mellom bilers årgang og personskadenes alvorlighet
  • Jo eldre bilen som havner i en trafikkulykke er, jo større er risikoen for at føreren kommer alvorlig til skade.
  • Hvis alle uhell i 2010 hadde skjedd med biler av 2010-årgang, ville antallet døde vært halvert, og antallet alvorlig skadde vært redusert med en tredjedel.
  • Rapporten fra DTU ser ikke på hvorfor trafikkuhellene skjer, men utelukkende på følgene av dem. Undersøkelsen belyser betydningen av bilenes teknologiske utvikling over tid, og er medfinansiert av danske FDM.

    Les også: Dyrere avgifter på dieselbiler i 2012