<b>KRASJET:</b> For lang bremselengde ble ifølge Geir Helgesen resultatet da bremsene, i minus fem grader, men på tørt føre, ikke responderte som forventet. Konsekvens: Kollisjon og reparasjoner for 25.000 kroner. Foto: PRIVAT
KRASJET: For lang bremselengde ble ifølge Geir Helgesen resultatet da bremsene, i minus fem grader, men på tørt føre, ikke responderte som forventet. Konsekvens: Kollisjon og reparasjoner for 25.000 kroner. Foto: PRIVATVis mer

Elbilister opplever bremsefeil

Bremser elbiler dårligere enn andre biler? Vel, det er et par tre ting man skal se opp for.

Siden det ble vanligere med elbiler på veiene har det versert historier om elbilister som forteller at de har opplevd å miste bremsekraft og om tilbakekallinger av enkelte modeller.

Så vi begynte å lure: Har elbiler mer problemer med bremsene enn andre biler?

Det begynte med noen drypp i diskusjoner på nettforum for elbilister.

Blant annet har flere Tesla-eiere fortalt om tilfeller der de har opplevd bremsesvikt tidlig i kjøreturen – noen med skremmende opplevelser.

Verken Tesla-importøren eller elbilforeningen bekrefter imidlertid noen rapporterte hendelser av den typen.

Les også: Mercedes løser opp elbil-propp

Ikke noe nytt

TIDLIGE PROBLEMER: Elbilen Mitsubishi i-MiEV ble tilbakekalt for bremse-risiko i 2013. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer


Elbiler har hatt bremsetrøbbel tidligere. I januar 2013 meldte Automotive News om en tilbakekalling av 14.700 elbiler av merkene Mitsubishi, Citroën og Peugeot på grunn av mulighet for bremsesvikt. En elektrisk pumpe som presser luft inn i bremseforsterkeren kunne streike, og forårsake lengre bremselengde.

Nylig, etter påske, kom det et tips fra en leser om mulig bremsefeil på elbilen hans.

Geir Helgesen opplevde å kollidere med bilen foran – en Volvo – med sin elbil, en Nissan Leaf 2015-modell importert og solgt av en bilforhandler i Bergensområdet.

- Jeg skulle kjøre sønnen min på trening, forteller Helgesen. – Og da jeg så en Volvo som hadde stoppet foran meg, bremset jeg som vanlig, men jeg følte at bremsene ikke tok ordentlig – og bremset hardere, men da var det for sent og jeg traff bilen i hekken.

- Da jeg kolliderte var det minus fem grader ute, og helt tørt på veien, presiserer han.

Alt om elbil på Dinside finner du her

Helgesen lurte på om det kunne være et mer generelt problem med bremsene da han så flere Leaf-modeller med fronten trykket inn utenfor verkstedet i Bergen der han leverte bilen.

Heldigvis ordnet forsikringen opp i etterkant.

- Jeg har superdekning i Storebrand og de har behandlet saken raskt og effektivt, forteller Helgesen. Jeg måtte ut med 4.000 kroner i egenandel, men slapp å få reduksjon i bonus da der er 15 år siden sist den ble brukt.

Les også: Dårlig bremsevæske kan forårsake bremsesvikt!

TILBAKEKALLES: Fryser reléet, kan bremseservoen slutte å virke og det vil kreves mer bremsekraft for å stoppe. Forhandler fikser det gratis på forespørsel. Foto: NISSAN Vis mer


Ble tilbakekalt

I etterkant ble Helgesen oppmerksom på at nettopp Nissan Leaf hadde vært gjenstand for en tilbakekallingskampanje for et lignende problem.

I mars i år ble det kjent at 47.000 elbiler av modellen Nissan Leaf var blitt tilbakekalt i USA på grunn av et elektronikkproblem som kan føre til bremsesvikt.


Fra den amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheten NHTSA blir problemet beskrevet som en risiko for at et relé som tilhører en elektronisk komponent i bremsesystemet kan fryse ved lave temperaturer, og derved ikke virke som det skal. Dette vil igjen gjøre at det kreves at føreren trykker hardere på bremsepedalen for å få stoppet.

NHTSA vurderer at konsekvensen av problemet, dersom det inntreffer, vil være lengre bremseavstand - og dermed naturlig nok øket risiko for kollisjon.

Men det nevnes ikke noe om at det er fare for at bremsene svikter totalt. Det er heller ikke meldt om dødsfall eller personskade som følge av problemet.

Les om elbilen som kan utfordre Teslas Model 3

Helgesen henvendte seg da til Nissans kundeservice. Svaret derfra var å tilby en gratis oppgradering bestående av en omprogrammering av elektronikken som kontrollerer bremsene. Dette skulle være et tilbud til dem som ønsker det.

Kan omprogrammere

FØRE VAR: Marina Maneas Bakkum er kommunikasjonsansvarlig hos Nissan i Norge. Importøren iverksetter en kampanje som gjør det mulig for kundene å få omprogrammert styringsenheten til bremseservoen - for sikkerhets skyld. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Marina Maneas Bakkum er kommunikasjonsansvarlig hos Nissan Norge. Som svar på vår henvendelse viser hun til at det nå tilbys en preventiv kampanje som går ut på å gjennomføre tilsvarende tiltak som blir gjort i USA: Nemlig en omprogrammering av bremsekontrollenheten, såkalt e-ACT.

Det skal visstnok være alt som behøves for å løse problemet og skal kunne utføres raskt - og naturligvis kostnadsfritt - ved bileierens forhandlerverksted.

- Vi i nordisk region insisterte overfor Nissan Europa på å få gjennomføre denne kampanjen, presiserer Maneas Bakkum.

- Dette gjelder også bruktimporterte biler. Et brev sendes i disse dager ut til kundene med tilbud om å bringe bilen inn for oppgradering.

Hun påpeker imidlertid at Nissan Norge ikke ser på det potensielle problemet som noen sikkerhetsrisiko per i dag, men utdyper:

- Men siden det dreier seg om en så viktig komponent som bremsene, vil vi heller være føre var.

- Man vil uansett ikke miste bremsekraften, påpeker Bakkum. - Det som kan skje, hvis reléet har frosset, er at bremseservoen midlertidig er ute av funksjon. Det betyr bare at det kreves hardere trykk på pedalen. Uansett vil det lyse en varsellampe i instrumentpanelet dersom problemet inntreffer , avslutter Maneas Bakkum.


Elbilforeningen: - Ikke kjent problem

Ståle Frydenlund er kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening og har ikke hørt noe om at dette skulle utgjøre noe spesielt problem:

- Jeg har ikke fått tilbakemeldinger om spesielle bremseproblemer med Nissan Leaf i Norge – og det er tross alt en bil som er blitt levert ut i snart 24.000 eksemplarer, sier han.

Frydenlund har heller ikke erfaring med bremsesvikt-problemstilling generelt på elbiler solgt i Norge.

Elbiler mer utsatt

Spørsmål til dere elbilister

Har du opplevd bremseproblem med elbil? (Avsluttet)
Nei(47%) 1780
Ja(43%) 1617
Har vært i tvil...(10%) 388
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Faren for bremsesvikt gjelder selvsagt ikke bare elbiler, men de er spesielt utsatt fordi bremsene – særlig bakbremsene – stort sett brukes en god del mindre enn i andre biler.

Men Elbilforeningens representant har hørt om tilfeller der man etter oppstart har kunnet oppleve manglende bremsekraft i kaldt vær. Dette vil ifølge ham ofte ha sammenheng med isdannelse mellom bremsekloss og bremseskive, som fører til dårlig trykk og manglende bremsekraft.

SE OPP FOR RUST: Elbiler vil bli mer utsatt enn andre biler, fordi det bremses mindre på grunn av regenereringen via motorbrems. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


Frydenlund bekrefter dessuten noe vi tidligere har kommentert, nemlig at elbilister har en tendens til å planlegge kjøringen annerledes enn tradisjonelle bilister og å bruke regenerering i utstrakt grad slik at bremsing ofte er overflødig.

Dette kan føre til ikke bare ising om vinteren, men også rustdannelse generelt.

Også Norges Automobilforbund, via kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, ser på rust på bremseskiver og -rør som en potensiell ekstrakonsekvens av liten grad av bruk av bremsene.

For å konkludere, altså: Et generelt råd til alle bilister, og spesielt til elbilister. Bruk heller bremsene for mye enn for lite, og test dem alltid i starten på en kjøretur!