<b>KAN TA TID:</b> Det kan ta tid å hjelp få dersom du går tom for strøm langs veien.  Foto: ESPEN STENSRUD
KAN TA TID: Det kan ta tid å hjelp få dersom du går tom for strøm langs veien. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Elbilisten ville fortsatt valgt diesel eller bensin

Skulle elbilen forsvinne imorgen, ville den typiske elbilisten gått tilbake til eksosen.

I «elbilisten 2015», en undersøkelse gjort i regi av Norsk elbilforening, kommer det frem at 86 prosent av elibilistene ville kjørt eksosbil om elbilen ikke hadde vært på markedet.

Om vi skulle fjernet elbilen i morgen, kunne åtte prosent fortelle at de i stedet ville reist kollektivt, mens tre prosent ville valgt å sykle eller å gå til fots.

Generalsekretær i Norsk Elbilforening Christina Bu, kan ikke si noe om hvor mange av disse som tidligere har kjørt eksosbil, men kunne anta endret livssituasjon kunne ha en innvirkningskraft på de som eventuelt ikke har det.

- Uten at jeg skal spekulere i forklaringen av tallene, kan en jo tenke seg at det er livssituasjonsendringer, arbeid og lignende som spiller inn, sier Bu, og presiserer:

- Men det skal også sies at en høy andel kommenterer at de fortsatt reiser kollektivt.

Alt om elbil på Dinside

Selv med varslingssystemer i bilene er det flere som har opplevd å gå tom for strøm. Det er foreløpig ikke like lett å få etterfylt strøm som bensin uten veihjelp eller tauing.

Hele syv prosent av de spurte har til tross for varslingssystemet opplevd å gå tom for strøm langs veien.

FLESTEPARTEN GÅR TILBAKE: Skulle elbilbrukerne måtte velge vekk elbilen ville flesteparten gått tilbake til bensin eller dieseldrevet bil. Foto: Norsk elbilforening Vis mer


Mange har angst

Av de spurte kan 22 prosent fortelle at de opplever det elbil.no omtaler som rekkeviddeangst.

- Vi har fått mange telefoner i løpet av sommeren av elbilbrukere som ønsker å ta med bilen på lengre turer enn vanlig. Da går spørsmålene på rekkevidde og ladestasjoner, forteller Bu.

Hun fortsetter med at en kan være uheldig å gå tom for strøm, selv om elbilene har rekkeviddevarsling.

- Hvis man er uheldig og går tom for strøm, er det viktig at det finnes en ladestasjon i nærheten. Foreløpig er det enkelte som kan tilby veihjelp hvor du får ladet på stedet, alternativet er tauing.

CHRISTINA BU i Norsk elbilforening har måttet svare på mange spørsmål angående ladestasjoner i sommer. Foto: NORGES ELBILFORENING Vis mer


I spørreundersøkelsen kommer det frem at 60 prosent av de 7.780 spurte aldri har opplevd å gå tom for strøm langs veien. Vi har tidligere skrevet om ulike muligheter for å frakte med seg ekstra strøm som et tiltak.

Batteriet svekkes ikke

Mange frykter at batteriet sakte men sikkert skal bli dårligere med tiden. Dette mener Bu brukerne ikke trenger å bekymre seg for.

- Vi har mottatt henvendelser fra folk som ønsker kjøpe elbil og har spørsmål omkring batterienes levetid. Ser vi på for eksempel Nissan Leaf, som var av de første elbilene som kom på markedet , ser vi at det har vært minimal reduksjon over tid. Produsenter vi snakker med forteller også at batteriet skal ha en levetid på høyde med bilens levetid.