<b>SKJØNT ENIGE:</b> Men om hva? Jo, Incentivene for å anskaffe elbil skal bestå i Norge. Enn så lenge. I de minste de minst kontroversielle. Men ingen av politikerne som talte på elbilseminaret den 15. januar ville favorisere elbil fremfor kollektivtransport. Fra venstre: Debattleder Oddvar Steenstrøm, Høyres Nikolai Astrup, Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol, Fremskrittspartiets Oskar Grimstad og Venstres Guri Melby. Foto: KNUT MOBERG
SKJØNT ENIGE: Men om hva? Jo, Incentivene for å anskaffe elbil skal bestå i Norge. Enn så lenge. I de minste de minst kontroversielle. Men ingen av politikerne som talte på elbilseminaret den 15. januar ville favorisere elbil fremfor kollektivtransport. Fra venstre: Debattleder Oddvar Steenstrøm, Høyres Nikolai Astrup, Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol, Fremskrittspartiets Oskar Grimstad og Venstres Guri Melby. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elbilfordelene kan ikke vare evig

Snart kan kollektivfeltet bli stengt.

Det er bred enighet blant norske politikere om at elbilenes adgang til kollektivfeltene ganske snart må tas opp til revurdering. Det kom frem under debatten ved et bredt anlagt elbilseminar i Oslo torsdag denne uken.

Snart er «taket »nådd

Det ser ut til at antallet elbiler på veien vil passere 50.000 allerede i løpet av våren. Med den salgstakten som nå har ligget ganske stabilt høyt i over et år, vil det skje i april/mai 2015. Det ble opprinnelig lovet, som en del av klimaforliket, at kjøpsfordelene for elbiler skulle ligge urørt frem til 2017 eller når den elektriske bilparken nådde 50.000 biler.

Les alt om elbil på Dinside her!

Siden er det imidlertid blitt presisert at det er tverrpolitisk enighet om å fortsette å favorisere elbilsalget, minst ut nåværende stortingsperiode.

Det betyr imidlertid ikke at alle fordelene vil bli beholdt - tvert imot vil enkelte av dem ganske snart bli tatt opp til vurdering.

Dette gjelder i særlig grad adgangen til kollektivfeltet, men også muligheten til å ta med elbilen gratis på fergene, samt fritak for bompenger (av flertallet vurdert som den viktigste elbilfordelen), vil åpenbart etterhvert bli diskutert.

LES OGSÅ: 44 prosent av oss vil ha ladbar bil

Innser at fordelene ikke kan vare

NORSK LEDER: Nissan Leaf er verdens og Norges mest solgte elbil og Norge ble skrytt opp i skyene for sin elbilpolitikk av Nissan Europas ledelse under seminaret. Her fra Zero Rally med Dinsides representant Skillebæk i 2012. Foto: DINSIDE Vis mer


Til og med miljøbevegelsen innser at elbilistene ikke til evig tid kan fortsette å nyte godt av alle de fordelene som gjelder i dag, og som opprinnelig i stor grad ble til for å hjelpe frem det man håpet skulle bli en norsk elbil-industri.

- Fordelene må beholdes i flere år til, men kan trappes gradvis ned fra 2018, uttalte Kari Elisabeth Kaski, nestleder i miljøorganisasjonen Zero i sitt innlegg på seminaret.

Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, er hakket mer offensiv på vegne av sine medlemmer. Hun påpekte at elbilsalget har flatet ut i 2014.

Skal klimamålene nås, må man fortsette å oppmuntre til kjøp av elbil, mener Elbilforeningen og Bu understreket viktigheten av å ha en forutsigbar elbilpolitikk, og å beholde elbilfordelene så lenge som mulig.

LES OGSÅ: Renault kjører sitt eget løp for å favorisere salg elbilen Zoe.

Tar ikke kjøpsfordelene, men ...

UANSETT NOK FORDELER: Høyres Nikolai Astrup lover at det fortsatt skal være lønnsomt å kjøre elbil i fremtiden. Likevel mener elbileieren Astrup at elbilister i fremtiden vil måtte finne seg i å renonsere på en del bruksfordeler. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Regjeringspartiet Høyres Nikolai Astrup er selv elbileier. Han mener at Norge i særlig grad må se på transportsektoren fremfor annen virksomhet, for å nå miljøkravene.

Astrup er derfor opptatt av at det fortsatt skal lønne seg å velge elbil i Norge.

Verken han eller representantene for de andre partiene tar til orde for å røre kjøpsfordelene - les avgiftsfritak ved innkjøp.

Derimot åpner han i likhet med sine kolleger, for at adgangen til kollektivfeltet må revurderes så snart elbilene blir til hinder for kollektivtrafikken, noe man på enkelte strekninger er farlig nær allerede nå.

HVOR LENGE? Gratis strøm og mange flere elbilplasser inne i byen vil i fremtiden langt fra være noen selvfølge. Foto: KAROLINE BRUBÆK Vis mer


I første omgang kan det åpnes for at lokale myndigheter helt eller delvis opphever tillatelsen for elbiler til å kjøre i kollektivfeltet.

Astrup kaller for øvrig denne muligheten et «introduksjonstilbud» til elbilkjøpere.

Når det gjelder muligheten til å kjøre gratis i bomringen, vil også denne fordelen komme under press, og Astrup minner om at halvparten av inntektene fra bomringen skal komme kollektivsektoren til gode.

Det vil heller ikke være noen selvfølgelighet at elbilister vil kunne få lade gratis.

Tenker du på å kjøpe elbil bør du lese dette.

Fergeselskaper under press

Fremskrittspartiets Oskar Grimstad, representanten for det andre regjeringspartiet, påpekte at i hans fylke, Møre og Romsdal og mer generelt på Vestlandet, begynner man å se tilløp til at fergeselskapene fortviler over at de på enkelte avganger har nær halvparten av biler det ikke betales for, selv om føreren riktignok må betale for seg og eventuelle passasjerer.

Samtidig har fergefordelen vært en av de viktige grunnene til at mange i disse fylkene har kjøpt elbil.

Prinsippet om en viss forutsigbarhet gjør derfor at man ikke kan avskaffe en slik fordel over natten - det må programmeres. Og i likhet med sine politiske kolleger understreket Grimstad at det fortsatt må lønne seg å velge elbil, og at fordelene må bestå «så lenge som mulig».

KOLLEKTIVT FØRST: Guri Melby (V), til høyre på bildet, er byråd for samferdsel i Oslo. Hun er klar på at elbiler må vike til fordel for kollektivtransport/sykkel dersom det utvikler seg til konflikt mellom alternativene. (Til venstre: Oskar Grimstad (Frp). Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Guri Melby (Venstre), er byråd i Oslo for samferdsel og miljø og var mest tydelig på at virkemidlene når det gjelder innføring av elbiler skal revurderes.

Hun foreslo blant annet muligheten for å skape et eget miljøfelt for å avlaste kollektivfeltet når det blir for mange elbiler i sistnevnte, samt begrensninger i rushtiden.

Ikke desto mindre er de politiske signalene tydelige:

Bruksfordelene for elbil vil fjernes eller tillempes i god tid før kollektivfeltene er tettet igjen, inntektene fra bomselskapene raser eller fergeselskapene nærmer seg konkurs.

Diesel under press

Melby var klar på at hun foretrekker at folk reiser kollektivt, går eller sykler i byen heller enn å bruke bil - selv om det dreier seg om elbil. Hun dro også frem muligheten for såkalt miljødifferensiering av bomavgiftene i fremtiden - eksempelvis med en fordelaktig sats (men ikke gratis passering) for ladbare biler og en tildels kraftig økning for de mest forurensende.

Dieselbiler ble nevnt spesielt som kandidat til kraftig forhøyet bompengesats i et slikt tilfelle.

Begrenset forutsigbarhet

Det nærmeste vi kom en konklusjon etter seminaret, var at det er enighet på tvers av partiene om at det skal være billigere å kjøre og kjøpe elbil i overskuelig fremtid eller så lenge som mulig.

Og, til tross for enigheten om at elbilister og potensielle elbilkjøpere trenger forutsigbarhet, ble det ikke satt noen dato verken på det første eller det andre av de nevnte tidsperspektivene.