Foto: TESLA
Foto: TESLAVis mer

Elbiler og batteriteknologi

Kundene ønsker bedre kapasitet. Produsentene forteller at det tar tid.

Vi skal ikke langt tilbake i tid før ordet energitetthet var søvndyssende for en stor del av befolkningen. I dag er dette snudd på hodet, og en god del av folk flest er blitt opptatt av både energitetthet og batterikapasitet. Spesielt de som har interesse for, eller av andre grunner engasjerer seg i elbiler.

Hvem, hva, hvor?

Blant entusiastene spres det rykter og meninger i alle retninger, for alle venter på den store batterirevolusjonen.
Noen har hørt om noe, andre har hørt om noen som mener å ha lest noe. Lenker til både troverdige og mindre troverdige påstander spres som ild i tørt gress overalt hvor temaet diskuteres.

Felles for de fleste diskusjonene er at usikkerheten er stor, for når kommer de nye teknologiene?

En forsker sa engang at batterier allerede har opplevd gjennombruddet. Det kom da de tok i bruk litium, mente han, og får på mange måter støtte av en som burde vite mer om dette enn de aller fleste - Elon Musk.

Ingen vidundermidler

I et intervju undertegnede hadde med Tesla-sjefen selv, var Musk klar i sin tale.

-Vi kjenner ikke til noen teknologier som vil revolusjonere batteriteknologien. Derfor satser vi videre på den løsningen vi har, fortalte han.

Samtidig la han til at de selvfølgelig prøver å videreutvikle denne teknologien så godt det lar seg gjøre.

Tesla bygger som kjent en stor batterifabrikk i Nevada, med kapasitet til å produsere batteripakker for 500.000 biler i året. Navnet Giga Factory er naturligvis ikke tilfeldig.

Satsingen på batterier gjøres i nært samarbeid med Panasonic, men om noen revolusjon er Musk krystallklar.

-Dersom noen hadde funnet en trylleformel ville vi garantert visst om det. Har man noe verdifullt å selge, så går man som regel til den største kunden, bedyret han.

Lithium eller magnesium?

Nå har både Toyota og Nissan gått ut på hver sin kant og sagt at de skal forske tungt på neste generasjon batterier.

Toyota ser på muligheten for å erstatte litium med magnesium. De forteller til bransjenettstedet Automotive News at de har funnet en måte å lage magnesium-elektrolytt ved å tilsette materialer som brukes under lagring av hydrogen. Dette skal ha spesielt to fordeler. For det første har det en større energitetthet. I tillegg er det langt sikrere og mer stabilt med tanke på brannfare.

Også Tesla nevner magnesium, men da først og fremst for å erstatte enkelte komponenter i dagens litium-batterier.

Kjente stier

Nissan har gått i en annen retning, og ser på additiver som kan forbedre dagens ytelse og kapasitet, noe som betyr at de velger å fortsatt benytte litium. Ved å benytte additivet tillates batteriene å inneholde mer litium-ioner, som er med på å øke ytelsene, forteller bransjenettstedet.

Men det er tidkrevende oppgaver både Nissan og Toyota har startet på. Sistnevnte er klar i sin tale, og mener det vil ta tyve år før løsningen er på markedet.

Nissans løsning vil antagelig være noe nærmere, men også der presiseres det at forskning på dette nivået er svært tidkrevende.

Dermed er vi tilbake ved spørsmålet lenger opp i artikkelen, og som ofte glemmes når diskusjonen pågår på sitt tøffeste.

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? Neste år, eller neste tiår?

Hvor langt frem i tid bør være definert før diskusjoner om temaet tas.