Mitsubishi i-Miev har rast 30.000 i pris hittil i år.  Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-Miev har rast 30.000 i pris hittil i år. Foto: MitsubishiVis mer

Elbilene raser i pris

Aldri før har det vært billigere å kjøpe elbiler, men det finnes også de som taper stort.

Det koster å være først ute. Det får dagens eiere av elbiler smake nå. Elbilene raser nemlig i pris, og etter hvert som konkurransen blir hardere er det lite som tyder på at situasjonen skal stabilisere seg. Tvert om.

Elbilen blir bil mummer én.

1.000 solgte elbiler

I januar kunne du kjøpe deg en aldeles glimrende elbil ved å slenge 260.000 kroner på bordet. Da fikk du en Mitsubishi i-Miev, som hele verden har tatt imot med åpne armer. Denne har Mitsubishi nå snart levert 1.000 eksemplarer av til norske kunder. Også Peugeot og Citroën har levert sine versjoner av denne modellen.

Pangpris

Alt var fryd og gammen helt til det kom en kanonsterk konkurrent med bedre pris. Nissan gikk ut med pangpris på sin Leaf, en bil som du nå kan få for 255.000, pluss omkostninger. Da ligger det i kortene at de som allerede hadde kjøpt seg en bil fra Mitsubishi, Citroën og Peugeot med ett fikk et stort verditap på bilene sine.

De fantastiske elbil-fordelene

Setter ned prisene

Men hva da med nybilprisene? Nissan Leaf fikk terningkast 6 her på DinSide, og er en langt mer fullverdig bil enn bilene fra trekløveret over. Konkurransen tillater dermed ikke at disse opprettholder prisen.

– Helt riktig, svarer direktør Bernt G. Jessen fra Motorgruppen, som nå setter ned prisen på Mitsubishi i-Miev til 219.900 kroner.

– Vi gjør akkurat det samme, forteller informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot. Prisene på en Peugeot i-On starter nå på 218.300 kroner.

Dette er et prisdropp bare i løpet av året på ca. 30.000 kroner. Dette presser også bruktbilprisene ytterligere ned, så de som kjøpte bil til rundt 250.000 ved nyttår kan antagelig ikke regne med å få mer enn 180.000 kroner for bilene sine nå, ettersom det også tilkommer en omregistreringsavgift. Det er et blodrødt tap på 70.000 kroner på under ett år, eller 28 prosent dersom vi setter 250.000 som utgangspunktet.

Citroën har foreløpig ikke justert prisen, men melder at også de skal være konkurransedyktige. De jobber derfor i denne stund med ny pris på sin C-Zero, uten at denne i skrivende stund er offentliggjort

Audi A2 som elbil?

Billigere enn noen gang

Alt i alt betyr dette uansett at det aldri har vært billigere å få seg en fullverdig elbil enn det vi ser nå. Det betyr nødvendigvis ikke at prisene har stabilisert seg, og strengt tatt kan det fortsatt være en økonomisk risikosport å kjøpe deg en elbil.