<b>DEN STORE TAPEREN:</b> Mitsubishi i-Miev og de øvrige trillingene er preget av store verditap.  Foto: KNUT MOBERG
DEN STORE TAPEREN: Mitsubishi i-Miev og de øvrige trillingene er preget av store verditap. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elbilene raser fortsatt i pris

Er lave driftskostnader det samme som rimelig å eie?

Allerede i 2011 skrev vi om elbilene som raser i pris, og skredet ser på ingen måte ut til å ha gitt seg.

I januar 2011 kunne du få en Mitsubishi i-Miev til den nette sum av 260.000 kroner. Svært mange på det tidspunktet valgte nettopp å kjøpe denne, men etter at Nissan Leaf inntok markedet ble prisen på i-Miev raskt senket til 219.900 kroner.

Vinneren den gang er den som kjøpte bil til redusert pris, mens taperne er alle de som kjøpte før prisreduksjonen.

Reprise

Nå ser vi det samme skje igjen. BMW i3 og VW e-Golf inntar markedet, og det til konkurransedyktige priser. Dette skyver eksisterende modeller videre ned på prisstigen, og etterlater nok et blodig tap for de som allerede har kjøpt seg en elbil.

Nissan har nå priset Leaf til under 200.000 kroner, mens Mitsubishi i-Miev og dens like snart er nede på 150.000 kroner ny ut av butikk.

Bare i utsalgspris er sistnevnte redusert med 100.000 kroner i pris. I tillegg kommer faktisk verditap, for hvem vil vel kjøpe en tre år gammel brukt i-Miev til noe særlig mer enn 100.000 kroner når de kan få en ny med full garanti for drøye 50.000 mer?

Blodig tap

Et rent kronetap er med andre ord rundt 150.000 for de som kjøpte seg en i-Miev i 2011, men også Leaf-eierne har fått smake medaljens bakside. Utsalgsprisen på en ny Leaf er redusert med rundt 60.000 kroner, pluss det normale verditapet.

Også der snakker vi altså om rundt 100.000 kroner i tap på tre år.

Går fri

SLIPPER UNNA: Tesla Model S har foreløpig sluppet unna det store verditapet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Tesla Model S slipper unna denne krigen, ettersom den er alene i sitt segment, og ikke har noen konkurrenter. Her er faktisk situasjonen foreløpig motsatt.

En rekke nyervervede eiere av Model S har faktisk solgt bilen med brukbar fortjeneste. Mye av dette skyldes først og fremst lang leveringstid.

Uforutsigbart

Nå står ikke besparelse av driftskostnader øverst på listen over hvorfor kundene kjøper elbil. Aller tyngst vekter bomringen, i følge elbileierne selv. Dermed er det ikke sikkert at skuffelsen over verditapet er særlig tungt å svelge.

Alt om elbil fra DinSide