<b>LANG REKKEVIDDE:</b> Ampera-e kan ventes å få en rekkevidde på over 32 mil.  Foto: OPEL
LANG REKKEVIDDE: Ampera-e kan ventes å få en rekkevidde på over 32 mil. Foto: OPELVis mer

Elbilen Opel Ampera-e kommer snart til Norge

Bestselgerne Nissan Leaf og VW e-Golf får tøff konkurranse fra elbilen til Opel.

Elbil-salget i Norge er helt ellevilt og endte i 2015 med en markedsandel på hele 17,1 prosent av det totale personbilsalget.

Til nå har elbil-markedet vært dominert av biler som Nissan Leaf, Tesla Model S og VW e-golf. Men nå kaster en helt ny aktør seg på elbil-løpet, nemlig tyske Opel.

Lest denne testen? Hvilken bør du velge av e-Golf og Mercedes B Electric Drive?

Opel har nettopp informert om at elbilen Ampera-e, som blir en slags tvilling av amerikanske Chevrolet Bolt EV, vil komme i salg neste år.

29 nye modeller

Den blir en del av Opels nye offensive modellstrategi, der de fram til 2020 vil lansere ikke mindre enn 29 nye modeller. Blant dem finner vi faceliften Mokka X, ny Astra stasjonsvogn og facelift av Zafira Tourer.

Men størst forventninger knyttes det naturlig nok til elbilen som vil få en rekkevidde på over 32 mil og trolig priser ned mot 200.000 kroner.

Offisielt sier Opel at den vil få en svært konkurransedyktig pris og betydelig lengre rekkevidde enn de fleste av dagens elbiler. Men om en ser på spesifikasjonene for den amerikanske tvillingbroren, som vil koste fra 30.000 dollar og får rekkevidde på over 200 miles, så er trolig ikke våre antakelser langt unna sannheten.

STOR SPENNING: Det knytter seg stor spenning til flere ting på den kommende elbilen - ikke minst hva den vil koste. Foto: OPEL Vis mer


Særlig ikke når vi vet at elbiler i Norge enn så lenge har fritak for moms og at kjøresyklusen amerikanerne regner ut rekkevidden fra er strengere enn den Europeiske.

Les også: Vi har testet Nissan Leaf med 25 mils rekkevidde!

Norge prioritert

Chevrolet Bolt EV kommer på markedet mot slutten av året i USA, så det er rimelig å anta at Ampera-e vil komme tidlig neste år. Opel gir dessuten uttrykk for at Norge anses som et av de viktigste markedene. Dermed blir nok vårt land prioritert i lanseringen av nykommeren.

ENDELIG: Opel gleder seg til endelig å kunne selge elbil i Norge. Foto: OPEL Vis mer



Mange drar nok kjensel på navnet til tross for at forrige Amperakort og godt kan kalles for en flopp, sett med salgsøyne. Den ladbare hybriden slo aldri gjennom hverken her til lands eller i andre europeiske land. Selv ikke en kampanje med Tone Damli Aaberge som Opels miljøambassadør overbeviste norske bilkjøpere.

Nye Ampera-e blir altså en ren elbil med fem dører og fem seter. Den blir kompakt, men romslig innvendig.

GODT ALTERNATIV: Opel-direktør Bernt G. Jessen mener elbilen deres vil bli et fullgodt alternativ til biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Det er ikke minst takket være at batteripakken er flat og plassert under gulvet. Opel sier den vil kombinere det nyeste innenfor elektrisk mobilitet, med klasseledende tilkoblingsmuligheter og kjøreglede.

– Vi gleder oss til å kunne presentere nye Ampera-e i Norge. Den vil trolig bli det første eksemplet på tredje generasjon elbiler. Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.