Motorredaktør Fred Magne Skillebæk har kjørt omtrent alt som kan gå av elbiler her til lands. Her fra deltagelsen på Zero Rally med Nissan Leaf. Foto: DINSIDE
Motorredaktør Fred Magne Skillebæk har kjørt omtrent alt som kan gå av elbiler her til lands. Her fra deltagelsen på Zero Rally med Nissan Leaf. Foto: DINSIDEVis mer

Elbilen fredet i 8 år

Elbilene ser ut til å beholde alle fordeler til 2020.

I dag har elbilene flere økonomiske og praktiske fordeler:

  • De kan kjøre lovlig i kollektivfeltet
  • De slipper engangsavgift, og har i tillegg en lav årsavgift (405 kroner i 2012)
  • Gratis bomring og fritak for rushtidsavgift, samt gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, de slipper også å betale for bilen på riksvei-ferger.
Dette er selvsagt gull verdt for alle som allerede har en elbil, men frykten for at det brått skal bli en slutt på fordelene har gjort at mange potensielle kunder har satt elbil-kjøpet på vent.

Nå ser det imidlertid ut som om elbilens fordeler er fredet fram til 2020:

Er du mer fristet til å kjøpe elbil nå? (Avsluttet)
Ja, dette var bekreftelsen jeg har ventet på(35%) 562
Nei, rekkevidden er fortsatt alt for dårlig(27%) 437
Nei, stoler fortsatt ikke på løftene(26%) 429
Nei, foretrekker vanlige biler(12%) 192
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Alle elbileiere som frykter at de vil miste de fordelene de har i dag, kan ta det helt med ro. Norge er ledende i verden når det gjelder elbiler, og det vil vi fortsatt være, presiserte miljøvernminister Bård Vegar Solhjell til Aftenposten etter å ha presentert klimameldingen.

Godt skjult i klimameldingen

Klimameldingen, som kort fortalt er regjeringens forslag til hvordan norsk miljøpolitikk skal være i de neste årene, ser altså ut til å videreføre alle fordelene.

Det skal riktignok sies at løftene ikke står i klartekst, men leser du klimameldingen nøye vil du se at regjeringen presiserer at de vil «etablere bedre systemer for overvåking og kontroll av trafikkutviklingen i kollektivfeltene, slik at elbiler og hydrogenbiler kan få tilgang lengst mulig uten at det forsinker kollektivtransporten.»

Klimameldingen sier for øvrig også at ladbare hybridbiler også skal få tilgang til parkeringsplasser med lademulighet. Det er svært gode nyheter for Toyota og Opels hybridsatsning.

Regjeringens overordnede mål er at det gjennomsnittlige utslippet fra nye biler skal være under 85 g/km i 2020. For å nå dette må dagens økonomiske virkemidler videreføres, og det er spesielt kjøpsavgifter og bruksavhengige avgifter som da blir temaet:

I meldingen presiseres det derfor at elbiler og hydrogenbiler i dag har en rekke fritak fra avgifter, samt privilegier som gratis passering i bomring og gratis offentlig parkering.

Ikke helt sikkert enda

Men vil dette si at elbileierne kan føle seg helt trygge?

Nei, helt sikre kan vi ikke være. Nå skal nemlig Stortinget si sitt, og erfaringsmessig vil det der alltid bli en del kompromisser.

Per dags dato ser det likevel langt lysere ut for el-bilenes spesialbehandling enn på svært lenge.

Før du løper i butikken minner vi likevel på at det å kjøpe elbil i dag fortsatt har sine ulemper, både i form av kraftig prisfall og ikke minst knyttet til batterienes levetid.

De bør du lese mer om i denne artikkelen: Kjøpe elbil eller vanlig bil?

Her er våre siste elbiltester:
Nissan Leaf, terningkast-seks!
Citroen C-Zero
Peugeot iOn
Mitsubishi i-MiEV
2011, året da elbil tok av i Norge.