<b>ELEKTRISK OG HEFTIG:</b> Rimac har hatt prototypen klar en tid nå, og endelig kom den gode nyheten: Nå er finansieringen av det utrolige elbil-eventyret sikret. Interiøret er utført av den velrenommerte interiørdesigneren Vilner, som tidligere har levert spesialinteriører til blant andre Mercedes SL og Corvette. Foto: RIMAC
ELEKTRISK OG HEFTIG: Rimac har hatt prototypen klar en tid nå, og endelig kom den gode nyheten: Nå er finansieringen av det utrolige elbil-eventyret sikret. Interiøret er utført av den velrenommerte interiørdesigneren Vilner, som tidligere har levert spesialinteriører til blant andre Mercedes SL og Corvette. Foto: RIMACVis mer

Elbilen fra Rimac skal produseres

Det er langt fra noe volumbil, og Oslos gater vil aldri flomme over av Rimac-er. MEN, den er desidert råest.

Med innvilget lån fra den kroatiske staten og store investorer fra Hong Kong og Colombia, kan eventyret snart starte for fullt.

Det var på bilutstillingen i Frankfurt i 2011 kroaten Mate Rimac for første gang lot publikum få se dette vidunderet av en elbil. Rimac Concept One, het den. Der og da var det kanskje ikke så mange som ville veddet noen større sum på at bilen noensinne skulle komme i produksjon.

Begynte med el-BMW «Green Monster»

MONSTER: Green Monster heter Mate Rimacs svenneprøve. Med 3,3 sekunder fra 0 til 100 beviser den at elektrisitet kan erstatte eksplosjoner. Foto: RIMAC Vis mer


Men Rimac er en standhaftig fyr som vet hva han driver med. Han hadde tidligere bevist at han kunne et og annet om utnyttelse av elektrisk kraft som alternativ til bensin eller diesel. Han utviklet i sin tid Green Monster, en (grønn, ja) elektrisk versjon av BMW 3-serie på 600 hester, som gjorde 0-100 på 3,3 sekunder!

Mye tyder for øvrig på at batteriteknologien kan utvikle seg i retning av mye høyere energitetthet til lavere pris, og det i en ikke altfor fjern fremtid. Vi snakker om det vi i dag kaller «superbatterier».

Vi klarer ikke å dy oss: Her i Dinside har vi lenge spådd at du også en dag kommer til å kjøre elektrisk bil...

Men antakelig ikke denne:

El-superbilen

Concept One er en superbil som skal være der oppe med det aller råeste. Dem begynner det for øvrig å bli en del av - vi kan nevne i farten: McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Lamborghini Veneno, Pagani Huayra, Koenigsegg Agera - og denne råtassen vi testet for ikke så lenge siden: Superhybriden Porsche 918 Spyder. For ikke å glemme ærverdige og fortsatt konge på haugen, Bugatti Veyron.

Rimac Concept One er utstyrt med én elmotor per hjul- som kan kontrolleres individuelt - og total effekt er hårreisende 1.088 hestekrefter. 0-100 skal den klare på 2,8 sekunder. Ja, det er superbil vi snakker om.

EL-SUPERBIL: 2,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen - det er en ytelse som bare de ypperste supersportsbilene kan oppvise. Rimacs råskinn er den heftigste elbilen til dato. Foto: RIMAC Vis mer


God rekkevidde

Batteripakken er av typen litium-jernfosfat, har en kapasitet på 91 kWt og skal, under gode forhold, kunne gi en «realistisk» rekkevidde på 50 mil. Selvsagt ikke hvis man prøver å realisere de ovenfor nevnte ytelsene ...

Fra proto til produksjon

Rimac har altså ikke moderert seg siden Concept One ble vist første gang for to og et halvt år siden. Han har vært på promo-turné med bilen og jobbet hardt for å skaffe de nødvendige midlene for å få satt bilen i (begrenset) produksjon. Dette skal altså nå være på plass, og neste skritt er å få typegodkjent bilen så den går fra å være Rimac Concept One til bare ...One. Eller hva den nå skal hete.

EN MOTOR I HVERT HJUL: Med 272 hestekrefter på hvert hjul, og variabel kraftfordeling, er det 1.088 effektive hestekrefter vi snakker om. Foto: RIMAC Vis mer


Ex-Pininfarina

Designen er det ingen amatører som står bak: Det dreier seg om folk som jobbet for Pininfarina. Den velbalanserte linjeføringen uten unødvendige vinkler eller designmessige kreative påfunn, er klassisk elegant og uttrykker på en relativt tilbakeholden måte bilens potensial.

Veier to tonn

Den velproporsjonerte sportsbilen har kompakte dimensjoner - den er 455 centimeter lang og er hele to meter bred, men bare 120 centimeter høy. Akselavstanden er 275 centimeter.

Det som tradisjonelt er sportsbilenes fiende - vekten - er selvsagt utfordringen når man medbringer en stor batteripakke og Rimac er intet unntak. Hele 1.950 kilo, altså rett under to tonn, er bilens tørrvekt ifølge produsenten selv.

Og prisen? Vel, regn med i overkant av seks millioner kroner. Og det er med avgiftsfritak. Det er ingen vei utenom: Superbil betyr superpris...

DER LEGENDER BLIR TIL: Her kjører Rimac Concept One i Monaco. Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
ELEKTRISK OG HEFTIG: Rimac har hatt prototypen klar en tid nå, og endelig kom den gode nyheten: Nå er finansieringen av det utrolige elbil-eventyret sikret. Interiøret er utført av den velrenommerte interiørdesigneren Vilner, som tidligere har levert spesialinteriører til blant andre Mercedes SL og Corvette. Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
EL-SUPERBIL: 2,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen - det er en ytelse som bare de ypperste supersportsbilene kan oppvise. Rimacs råskinn er den heftigste elbilen til dato. Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
Foto: RIMAC
EN MOTOR I HVERT HJUL: Med 272 hestekrefter på hvert hjul, og variabel kraftfordeling, er det 1.088 effektive hestekrefter vi snakker om. Foto: RIMAC
MONSTER: Green Monster heter Mate Rimacs svenneprøve. Med 3,3 sekunder fra 0 til 100 beviser den at elektrisitet kan erstatte eksplosjoner. Foto: RIMAC