Familiens  bil nummer én: Mitsubishis undersøkelse viser at det er elbilen som blir hovedbilen og mest kjørt til daglig. Foto: KNUT MOBERG
Familiens bil nummer én: Mitsubishis undersøkelse viser at det er elbilen som blir hovedbilen og mest kjørt til daglig. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elbilen blir nummer én

I motsetning til hva mange forestiller seg, blir elbilen det foretrukne transportmiddelet til daglig.

Som vi har annonsert noen år allerede, viser 2011 seg å bli "år null" for elbilen. Salget av elbiler har økt dramatisk de siste månedene og vi står foran flere lanseringer av elbiler og ladbare hybrider enn noen sinne. Årets bil, Nissan Leaf, ble nylig priset for det norske markedet og forventes ytterligere å forsterke trenden.

Les også: Kanonpris på Nissan Leaf

Spørreundersøkelse

Den første elbilen fra en stor bilprodusent som kom på markedet var Mitsubishi i-MiEV, som innen høsten vil være solgt i over 1.000 eksemplarer her i landet. Den norske Mitsubishi-importøren har nylig gjennomført en undersøkelse blant Mitsubishi i-MiEV-kundene. Den indikerer at elbilen er blitt familiens hverdagsbil, mens de store og mellomstore bilene oftere blir stående i garasjen.

Mitsubishi sendte ut 526 spørreskjemaer til de som på det tidspunktet var blitt eiere av en i-MiEV. Med 342 tilbakesendte skjemaer ble svarprosenten på anselige 66 prosent. I dag har importøren publisert funnene fra undersøkelsen. Den bekrefter hva doktorgradsarbeidet til Marit Toftaker, som ble publisert i Teknisk Ukeblad i juni, allerede antydet.

Erstatter større bil

Av de vi har funnet mest interessant - og som bekrefter noen av salgsargumentene både Mitsubishi, Citroën, Peugeot og Nissan bruker - er de som angår bruksområdet for bilen. 93,7 prosent av de som har svart oppgir eksempelvis at de bruker elbilen hver dag. 92,9 prosent oppgir at de bruker sin i-MiEV til og fra arbeidsstedet. I tillegg oppgir 65 prosent at de bruker den lille (men relativt romslige) bilen i stedet for en større bil.

Lommeboken først

Peugeot har også en elbil på markedet: I-MiEVs søstermodell iOn. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Brukerne ble bedt om å rangere utsagn på en skala fra 1 til 5, der 1 betyr "svært lite viktig" og 5 betyr "svært viktig". Så har Mitsubishi regnet sammen prosentandelen av svar som har fått 4 "viktig" og 5 "svært viktig". Det utsagnet som har fått høyest score, 93,3 prosent er det følgende: "Hvor viktig for deg er det at bilen kommer fra en kjent produsent med gode garantiordninger?" Utsagnet med den nest høyeste score er "Hvor viktig er det for deg at det ikke er avgifter på elektriske kjøretøy" (86,5 prosent). Ikke overraskende er det også viktig for brukerne at det er gratis å kjøre gjennom bomringer og at kollektivfeltet kan benyttes.

Les også: De fantastiske elbil-fordelene

Forventninger ikke helt innfridd

Brukerne ble også spurt om graden av innfrielse av forventningene de hadde da de anskaffet elbil. Her scorer kjøreegenskapene best, men det er tydelig at noen kunder var overoptimistiske når det gjelder rekkevidde på en lading, i det hjulpet av en produktkommunikasjon som kanskje burde vært noe mer beskjeden på akkurat det punktet. Resultatet er imidlertid ikke dårlig her heller, men det burde nok vært høyere: 71 prosent melder at rekkevidden til i-MiEV "tilfredsstiller (mitt) behov". Når det gjelder ladetiden svarer 84,4 prosent at den svarer til forventningene, og det må sies å være et bra resultat.

Les også: Test av elbilen Peugeot iOn