Slik illustrerer selskapet plassering av ladiematten eksempelvis i en garasje. Foto: Produsenten
Slik illustrerer selskapet plassering av ladiematten eksempelvis i en garasje. Foto: ProdusentenVis mer

Elbil uten kabel

Utvikler trådløs lading for elbiler.

Det New Zealandske selskapet Halo IPT hevder å være det første selskapet i verden som utvikler en løsning for trådløs lading av elbiler. Teknologien de baserer seg på kalles Inductive Power Transfer, forkortet til IPT.

Utviklerne sammenligner det med lading av elektriske tannbørster. Du plasserer bilen over ladefeltet, som foreløpig ser ut som en litt tykk matte, og systemet sørger for trådløs lading av bilens batteri. Dette krever selvsagt at også bilen er tilpasset dette systemet.

Her er noen av fordelene utviklerne trekker frem (se mer i video nederst i saken):

  • Ingen fare for å snuble i kabelen.
  • Du slipper å glemme ladingen, med dette systemet installert i garasjen, på jobben og etterhvert også på offentlige plasser som kjøpesentre og parkeringshus, går det automatisk bare du parkerer på riktig sted.
Systemet skal først testes ut som et pilotprosjekt for hjemmebruk.

Ladeindikatoren tilhørende systemet. Foto: Produsenten Vis mer


Allerede nå kan eiere av elbil nyte godt av store fordeler: Her får du oversikten

Neste skritt: Lade mens du kjører

Og teknologien finnes i bruk allerede nå, eksempelvis til lading av elektriske roboter og kjøretøy som brukes på lukkede fabrikkområder. Det blir til og med benyttet til enkelte kjøretøy i Disneyland.

Det nye er at teknologien nå kan flyttes ut i det offentlige rom, for privat bruk. Det kreves da bare at også bilene tilpasses dette ladesystemet.

Så hva blir det neste? Selskapet ser for seg at i løpet av det neste tiåret kan kjøretøy lades mens de kjører. Lignende ladesystemer kan nemlig tenkes montert i veibanen, og slik lade kjøretøyet underveis, noe som blant annet åpner for at batteriene kan krympes betraktelig.

- Kontinuerlig induktiv lading, som vi kaller dynamisk bevegelseslading, kan brukes til å lage el-kjørebaner, der ladematter plassert med jevne mellomrom sørger for kontinuerlig lading av kjøretøyet, sier Helen Fitzhugh i Halo til Wired.

Lademattene skal fungere også under is og snø, samt om de monteres under asfalt.

Bilvelgeren som hjelper deg å finne elbilen som passer for deg

Snart kommer betalingssystemer

I en avstemming blant leserne av DinSide fra i fjor, mener hele tre av fire at det er riktig å gi elbileiere så store fordeler. Men systemet med gratis lading utenfor hjemmet, kan snart stå for fall. Siemens meldte tidligere i høst at de sammen med programvareselskapet SAP utvikler en standard for ladestasjoner, som kobler målesystemer og elnettet sammen med betalingssystemer.

Alt om elbil fra DinSide