Elbil: Sparer med elektrisk Citroen Saxo

Denne mannen sparer flere tusen i måneden på å kjøre elbil hver dag. Men den får ikke blitt nummer én.

Erik A. Nodland kjører elbil hver dag tur-retur mellom Asker og Oslo, en reise på til sammen rundt 4 mil.

- I dag har de fleste to biler, og da er det synd og skam at ikke flere bruker elbil som en nummer to-bil, sier Nodland.

Selv er han svært fornøyd med sin Citröen Saxo som han mener han sparer mellom 1.000 og 2.000 kroner i måneden på.

- Den er billig i drift og sparer meg tid fordi jeg kan kjøre i kollektivfeltet. Det er også utrolig deilig å kjenne at man gjør noe godt for miljøet, sier Nodland til DinSide.

Nå selger elbilene så det suser - og de blir bare større og bedre

Får ikke blitt nummer én

Men det er én hake ved bilen, og det er batterikapasiteten.

- Du skal være ganske spesiell hvis du bruker elbilen som en nummer én-bil, for det er en del begrensninger på den, sier han.

Erik A. Nodland er redaktør i Seher.no, et nettsted som er eid av samme forlag som DinSide. Foto: Aller Internett Vis mer


Han tenker da først og fremst på at batteriene ikke holder for kjøreturer på over 10 mil. Men toppfarten på elbilen, som er lavere enn på vanlige biler, opplever ikke Nodland som en begrensning.

- Farten er helt grei. Bilen har en toppfart på 95 kilometer i timen, og der jeg kjører er ikke fartsgrensen høyere enn 90 kilometer i timen. Så det er ikke noe problem med det, sier Nodland.

- Det er batterikapasiteten som gjør at det ikke kan være noe annet enn en nummer to-bil.

Snerten elbil på vei - men den har en stor ulempe ...

- Bør bli billigere

For å bidra til at flere bestemmer seg for å kjøpe elbil, tror Nodland at staten må gi enda flere økonomiske goder til elbilkjørerne.

- Myndighetene bør gi mer rabatter og prisavslag slik at elbilen blir billigere. Når man kan kjøpe en seks år gammel eldreven Citröen Saxo for samme prisen som en to år gammel bensindreven Golf, så ser man jo at elbilene i dag er for dyre i innkjøp, sier han.

- Men driftsmessig er de billigere.

Ikke bare regner Nodland med at han sparer mellom 1000 og 2000 kroner i måneden på å kjøre elbil. Han har også bilen på service to ganger i året, og betaler ikke mer enn rundt 3000 kroner tilsammen for dette.

- Det er ikke noe å klage på, konkluderer han med.

Så fornøyd er Nodland, at han regner med at han vil kjøpe ny elbil den dagen hans nåværende må kasseres.

- Jeg tror alle med elbil gleder seg til generasjon to, med bedre batterikapasitet og ladetid, sier han.

Store, elektriske fremtidsplaner

Tidligere denne uken har DinSide skrevet om at elbilbransjen ønsker bedre og billigere batterier. De nye elbilene kommer med lithiumbatterier, som har en mye lengre varighet enn de gamle batteriene, men fremdeles er de ganske så dyre.

Allikevel er det optimisme i bransjen, og kjemiprofessor Helmer Fjellvang fra Universitet i Oslo spår at det i fremtiden vil være mulig å kjøre fra Oslo til Trondheim med elbil.

Elbilene som produseres i dag har en maks rekkevidde på 18 mil når de er fulladet (nye Think City). Men allerede i 2010 kommer det elnyheter med drastisk økede rekkevidder, som for eksempel sportsbilen fra Tesla og fireseteren fra Mitsubishi. Senere kommer også elutgaven av Mini, og flere andre bilprodusenter er godt i gang med elbilplaner.

DinSide gjør oppmerksom på at Nodland er ansatt i en av DinSides søsterpublikasjoner.