<b>I TOPPEN IGJEN:</b> Et år etter å ha satt den absolutte rekorden i Norge, registrerte Tesla igjen over 1.000 biler på en måned i mars 2015. Elbilsalget utgjorde totalt nesten en fjerdedel av totalmarkedet. Foto: JAMIESON POTHECARY
I TOPPEN IGJEN: Et år etter å ha satt den absolutte rekorden i Norge, registrerte Tesla igjen over 1.000 biler på en måned i mars 2015. Elbilsalget utgjorde totalt nesten en fjerdedel av totalmarkedet. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Elbil-salget nok en gang rekordhøyt i mars

Det er offisielt: Norske bilkjøpere har satt ny verdensrekord i lavt CO2-utslipp.

2. april kunne det internasjonale analyseselskapet Focus2Move, som overvåker verdens bilmarkeder, annonsere nyheten om at Norge i mars hadde satt ny verdensrekord i lavt gjennomsnittlig CO2-utslipp for nyregistrerte biler.

Det legges selvsagt merke til, også internasjonalt, at Tesla, som i mars 2014, da de satte tidenes rekord, får over 1.000 registreringer av sin Model S - i hovedsak i D-versjon.

Dermed er Tesla Model S bare forbigått av Volkswagen Golf (men ikke av e-Golf), i mars. Tredje mest solgte modell i mars var for øvrig Nissan Leaf - som altså greier å forsvare sin posisjon tross introduksjonen av e-Golf, nå også med varmepumpe.

93 gram i mars

Det er som vanlig tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som danner bakgrunnsmaterialet for statistikken.

Tallene er som følger (i parentes, endring fra tilsvarende måned i fjor):

Alle personbiler 93 gram per kilometer (-8 g/km)
Bensinbiler 117 gram per kilometer (-5 g/km)
Dieselbiler 132 gram per kilometer (-3 g/km)

Dermed ble CO2-utslipp for nye personbiler i første kvartal
(i parentes endring i forhold til samme periode i 2014):

Alle personbiler 98 gram per kilometer (-11 g/km)
Bensinbiler 118 gram per kilometer (-4 g/km)
Dieselbiler 132 gram per kilometer (-3 g/km)

Diesel CO2-versting?

GOLF PÅ TOPP: Volkswagen regjerer på den norske registreringsstatistikken og topper både som merke og som modell - med Golf (her i den mest populære e-versjonen). Foto: VW Vis mer
ELBIL-TOPPEN
Kilde: OFV ASmars1. kv.
TOTALT3.3917.202
1. Tesla Model S1.1401.532
2. Volkswagen e-Golf9562.672
3. Nissan Leaf5261.082
4. Renault Zoe228361
5. Volkswagen e-up!162485
6. BMW i3109336
7. Peugeot iOn87201
8. Mercedes B-klasse6196
9. Nissan NV20054107
10. Kia Soul40172
11. Mitsubishi i-MiEV26156
12. Citroen C-Zero22



Det kan ved første øyekast virke overraskende at tallet er såpass mye høyere for dieselbiler, som jo har lavere forbruk og utslipp enn en tilsvarende ikke-hybrid bensinbil. Men nettopp det faktum at ikke-ladbare bensinhybrider regnes med under bensin, i tillegg til at småbiler i større grad enn større biler velges med bensinmotor, forklarer forskjellen.

Elbil: En av fire

Det er selvsagt hovedsaklig det kraftige spranget i elbilsalget som forklarer de lave gjennomsnittstallene.

I mars ble det nemlig registrert hele 3.391 nye elbiler. Det er 578 flere enn i mars 2014 - en oppgang på 20,5 prosent. Elbilene hadde dermed en markedsandel på hele 23,4 prosent og slo dermed rekorden fra nettopp mars i 2014, da andelen var 20,3 prosent.

Det ble dessuten bruktimportert 320 elbiler i mars, opp 62,4 prosent i forhold til mars 2014.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3.711 elbiler i mars - 701 flere enn i mars 2014.

Også hybrider drar utslippstallene ned

Det ble registrert 1348 nye personbiler med hybriddrift i mars. 357 av disse var ladbare hybrider og Audi dominerte denne kategorien med 181 eksemplarer av e-Tron, etterfulgt av Mitsubishi Outlander PHEV (77), med Volvo V60 D6 på en 3.plass (66).

Det betyr en oppgang på 31,0 prosent i forhold til mars 2014. Personbilene med hybriddrift hadde 9,5 prosent markedsandel i mars i år, mens markedsandelen i mars 2014 var 7,4 prosent.

Trått totalmarked

I mars ble det registrert 14.159 nye personbiler, opp 2,1 prosent fra mars 2014. Men i og med at mars i år hadde en registreringsdag mindre enn mars i fjor, kan man ikke snakke om reell oppgang. Utenom elbilsalget er markedet i nedgang, men totalmarkedet ligger på et høyt nivå fortsatt: Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall 21,9 prosent høyere.

Og det blir kunstig å anta at alle de som i dag kjøper elbil ikke ville ha kjøpt bil i det hele tatt i tidligere tider...

Bruktimporten er på sin side i moderat økning: Det ble bruktimportert 2.056 personbiler i mars. Dette er 7,9 prosent flere enn i mars 2014.

Nordmenn vil ha firehjulsdrift - og fortsatt diesel

I mars ble det registrert 5.335 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 37,8 prosent. I samme måned i 2014 var firehjulsdriftandelen 32,1 prosent. Denne måneden bidro selvsagt det høye salget av D-versjonen av Tesla Model S (1.058 av totalt 1.140), til den økte andelen.

Ellers er diesel fortsatt mer populært enn bensin selv om andelen er mindre enn for et par år siden. I mars hadde 41,4 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor mens den i mars 2014 var 43,6 prosent. Hittil i år er andelen nyregistrerte dieselbiler 42,6 prosent, tross alt ned fra 47,7 prosent i samme periode i fjor.

Om en måned får vi vite i hvilken grad den oppdemmede etterpørselen etter Teslas nyeste forklarer de oppsiktsvekkende tallene i mars - slik de gjorde det i fjor på samme tid.