Vis mer

Elbil og hybrid i ett

Toyota forbereder neste etappe mot den "ultimate miljøbilen".

På bilutstillingen i Frankfurt, som åpner for publikum den 17. september, kommer Toyota til å vise neste utviklingsstadium av det som er verdens hittil mest suksessrike hybridbil. Det dreier seg om innføringen av en teknologi som flere aktører er i ferd med å utvikle sine versjoner av, nemlig den såkalte plug-in-hybriden (plugginnhybrid på "godt norsk"?)

Mange korte turer

Årsaken til at man satser på denne typen biler er diverse analyser av folks kjøremønstre som viser at en svært stor andel av kjøreturene i bil er kortere enn 25 kilometer og dermed kan tilbakelegges utslippsfritt med en relativt beskjeden ren elbil-komponent i totalkonseptet, altså uten svære batteripakker å drasse på, nå som litiumion-teknologien er kommet såpass langt i utviklingen.

500 først

Toyota kommer til å sette sin plugginnhybrid i produksjon mot slutten av året. Den kommer i første omgang bare til å være tilgjengelig i et globalt leasingprogram der 500 eksemplarer av bilen, som ikke har fått noe eget navn men som i øyeblikket presenteres som et konsept, vil kjøres rundt om i verden som ledd i et testprogram for å evaluere under realistiske forhold diverse tekniske aspekter ved konseptet forut for en generell lansering som, for vanlige privatpersoner, sannsynligvis ikke vil finne sted før 2012. Av de 500 bilene kommer 150 til å kjøre på europeiske veier, og det har vært snakk om at fem-seks av disse vil være i trafikk i Norge.

Mer strøm

Teknologisk tar Prius Plug-In Concept utgangspunkt i tredje generasjon Prius (se lenke til prøvekjøring nederst i artikkelen). Bensinmotoren er en 1.8 rekkefirer på 97 hestekrefter og 142 newtonmeter dreiemoment. En kraftigere el-motor enn i standard Prius sekunderer forbrenningsmotoren. Den utvikler maksimalt 79 hestekrefter og dreiemomentet på 207 newtonmeter gir solid med trekkraft.


Litiumion

For første gang tyr Toyota til Litiumionbatterier og batteripakken muliggjør kjøring kun på strøm over en distanse på opptil 20 kilometer i en maksimal hastighet på 100 kilometer i timen. Det skal ta drøyt halvannen time å lade batteriet.

0,26 l/mil

Dette betyr altså at korte kjøreturer kan tas utslippsfritt (vi snakker naturligvis om lokale, direkte utslipp, men det vil uansett gagne lokalmiljøet i byer). Kjører man lengre distanser oppfører bilen seg som en normal hybrid, men med bedre hjelp fra den kraftigere elmotoren og den høyere batterikapasiteten. Dermed kan Toyota oppgi imponerende lave utslippstall ved blandet kjøring, nemlig 60 gram CO2 per kilometer. Dette tilsvarer et forbruk på cirka 0,26 liter på mila - eller muligheten for å kjøre nesten fire mil på en liter bensin.

Bekreftelse på disse interessante oppgavene vil først komme til neste år når nye Prius Plug-in Concept har vært i trafikk en stund.