OPPGRADERER: BMW i3 er blitt stadig mer populær i Norge - særlig etter at den fikk anstendig rekkevidde. Nå oppgraderes modellen og kommer i en sportslig utgave i tillegg. Foto: BMW
OPPGRADERER: BMW i3 er blitt stadig mer populær i Norge - særlig etter at den fikk anstendig rekkevidde. Nå oppgraderes modellen og kommer i en sportslig utgave i tillegg. Foto: BMWVis mer

Oppgradert BMW i3

Elbil-offensiv hos BMW - og mer skal det bli

Frankfurt-utstillingen står for døren og der kommer BMW til å lansere en midtlivsoppdatering av elbilen i3. Men rekkevidden forlenges ikke ytterligere.

BMW i3, «annerledes-elbilen», debuterte i 2013, da vi prøvekjørte den første gang. Den har lykkes godt tross sin relativt sære fremtoning - ikke minst i det norske markedet. Siden 2014 har den vært BMW’s mestselgende modell i Norge. Særlig etter rekkeviddeoppgraderingen for et års tid siden har den solgt bra (Dinside har konstatert 18 mil vinterstid og 23 mil sommerstid med normal kjøring), og hittil i år er BMW i3 landets mest registrerte elbil foran VW e-Golf - over 3.000 eksemplarer ble levert til kunder fra januar til juli.

Som ladbar hybrid i3 REX - eller rettere sagt elbil med rekkeviddeforlenger - ble vi ikke begeistret for den, og den selges da heller nesten ikke her i landet i den utgaven.

BLIR TOSPANN: Heretter tilbys to versjoner av elbilen: i3 og i3s. Sistnevnte (til høyre på bildet), får bedre ytelser, men noe redusert rekkevidde. Foto: BMW Vis mer

To versjoner

Nå lanserer BMW snart i3 i to nye versjoner. Sammen med en oppgradering av standardversjonen av BMW i3 kommer nå også BMW i3s - en utgave BMW karakteriserer som sportslig. De skal vises på den kommende bilutstillingen i Frankfurt i september

Oppdaterer design

Eksteriørmessig oppgraderes designen med en rekke nye detaljer. Det sorte fargebeltet som tidligere har preget panseret, taket og bakluken på BMW i3, strekker seg nå også rundt vinduene og takbuen. I takbuen finner man også det nye designelementet i matt krom. Detaljer i matt krom går også igjen i grillen, under dørene og på bakluken.

De nye støtfangerne foran og bak skal understreke bilens bredde. I støtfangeren foran finner man også de nye rektangulære LED-tåkelysene. Nytt standardutstyr er blant annet LED-hovedlys som også inkluderer LED-fjernlys. Fargepaletten utvides med de to nye fargene Melbourne Red og Imperial Blue.

OPPDATERT: Også i interiøret er det fornyelse å spore i i3. Det går på både fargevalg og oppgradert teknologi. Foto: BMW Vis mer

Utvidet miljøtenkning

Over 80 prosent av flatene som er synlige i interøret til BMW i3 er produsert av resirkulert eller fornybart materiale, i en fabrikk der energi til produksjonen forsynes av egne vindmøller på produksjonsområdet.

Den oppgraderte modellen byr på nye fargevalg og detaljer også inne i kupéen. Betjeningsystemet iDrive og flere av de ulike online-tjeneste til BMW Connect har også fått en oppgradering. Om ønskelig kan BMW i3 nå også leveres med en ny parkeringsassistent.

«Sports-elbilen»

BMW i3s er det helt nye tilskuddet i i3-familien og har ifølge BMW en sportslig tilnærming til det produsenten kaller elektrisk kjøreglede. Designmessig skiller den seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort. Sportslig utseende har man forsøkt å oppnå med et understell som senker bilen en centimeter og ikke minst bilens fire centimeter bredere sporvidde på de store hjulene - den er utstyrt med felger med hele 20 tommers diameter.

BREDDET: i3s-utgaven får bredere sporvidde for å gi den en mer sportslig look. Foto: BMW Vis mer

På rekkeviddesiden foretas det ikke noen ytterligere oppgradering i forhold til den som økte kapasiteten fra 22 til 33 kWt for et år siden. De nye modellene får dermed fortsatt sine krefter fra batteripakken på 33 kWt.

BMW i3 har som før en ytelse på 170 hestekrefter og 250 newtonmeter, mens i i3s er effekten økt - relativt moderat, forekommer det oss - til 184 hester og 270 newtonmeter. Det er nok til at BMW i3s er 0,4 sekunder raskere fra 0-100, som den gjør unna på 6,9 sekunder. (BMW i3: 7,3 sek). Toppfarten er dessuten økt til 160 km/t. (BMW i3: 150 km/t) BMW i3 har en oppgitt rekkevidde på inntil 300 kilometer etter den notorisk overoptimistiske EU-standarden NEDC, mens BMW i3s får en noe krympet rekkevidde. Her er den oppgitt til inntil 280 kilometer etter samme målemetode.

REDUSERT: Både høyden og rekkevidden reduseres på i3s. Men den går fortere og skal ha mer sportslige kjøreegenskaper. Foto: BMW Vis mer

Forbedret garanti

Ved lansering av de nye modellene utvides også batterigarantien til BMW i3 fra 8 år/100.000 km til 8 år/160.000 km. Gladnyheten fra nylige kunder er at den nye batterigarantien samtidig vil ha tilbakevirkende kraft og derfor gjelde for alle BMW i3 registrert fra 1. januar 2017.

Nye BMW i3 og BMW i3s får som nevnt sine verdenspremièrer på bilutstillingen i Frankfurt i september. Medio september åpnes det for bestilling og lansering av begge modellene hos oss er planlagt for november.

Slik blir prisene

  • Nye BMW i3 (94 Ah), fra 277.900 kroner
  • Helt nye BMW i3s (94 Ah), fra 313.800 kroner + leveringsomkostninger

Leveringsomkostninger kommer i tillegg.

FORTSATT SÆR: BMW i3 ligner definitivt ikke på andre biler, ikke etter oppdateringen heller. (På bildet, den noe lavere i3s. Foto: BMW Vis mer

Stopper ikke der

BMW i3 var BMWs første moderne helelektriske bil, men den blir definitivt ikke den siste. Som de fleste andre bilprodusenter, har premiumprodusenten fra Bayern innsett at fremtiden for bilindustrien vil gå mer og mer i retning av elektrifisering. Det bekrefter Emmanuel Bret, som er sjef for BMW-importøren i Norge.

– BMW vil i årene fremover utvikle nye BMW i-modeller, samt elektrifisere de tradisjonelle modellseriene, både i form av ladbare hybrider og rene elbiler, uttaler Bret i pressemeldingen der oppgrqaderte i3 blir presentert.

- I 2020 lanseres BMW X3 som helektrisk modell og i 2021 lanseres en helt ny BMW i-modell, kjent som BMW iNext. Denne modellen blir også BMW’s første bil hvor de selvkjørende egenskapene presenteres i stor skala, avslutter Emmanuel Bret.

SOM FØR: Kompakte dimensjoner gir ikke overflod av plass, en det duger for fire personer. Foto: BMW Vis mer

Les også:

Stor tysk test av bilenes miljø-score: BMW i3 kom best ut

Test av elektriske VW e-Golf med forlenget rekkevidde

De ni mest spennende elbilene som kommer