Nissan Leaf er for tiden den mest solgte elbilen i Norge. Foto: Nissan
Nissan Leaf er for tiden den mest solgte elbilen i Norge. Foto: Nissan Vis mer

Elbil: Norge slår alle

Som det hadde vært annonsert lenge ble 2011 året da elbilene tok av for alvor.

Norge er landet i verden hvor elbilsalget har tatt av kraftigst, og det er ikke rart, med alle de fordelene det fører med seg å kunne kjøre med EL på registreringsskiltet. Den enorme engangsavgiften ved første gangs registrering i Norge biler med forbrenningsmotorer er belemret med, gjør at prisnivået på elbiler fremstår som relativt sett lavt. Til tross for at elbiler i utgangspunktet er en god del dyrere.

Fantastiske fordeler

I tillegg kommer alle fordelene ved fri parkering og ikke minst muligheten for pendlere til å benytte kollektivfeltet - det er ikke tilfeldig at den største tettheten av elbiler observeres på strekningen Asker - Oslo. En fullstendig oversikt over fordelene elbilene fører med seg, kan du lese her. Nå er det selvsagt ikke på grunn av fordelene at det er 2011 som har vært året hvor salget har eksplodert. De eksisterte jo tidligere også. Det som derimot ikke eksisterte, var et skikkelig tilbud.

Fullverdige biler

Nå, derimot har man, i tillegg til "mopedbilene" som eksisterte fra før, valget mellom fullt brukbare personbiler med plass til fire eller fem, og flere vil komme til. De mest solgte er for tiden Nissan Leaf (kompaktklassen) og Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn, tre utgaver av det som i bunn og grunn er samme bil, i småbilklassen.

Pionerene: Peugeot/Citroën - og Think

Disse bilene er ikke de første "ordentlige" bilene med elektrisk drift som er blitt solgt i Norge - det ruller fortsatt et anseelig antall Peugeot 106 og Citroën Saxo, ombygd til eldrift av Heuliez, på norske veier. Disse ble registrert for ti år og mer siden.

Les her vår sammenligningstest mellom Think City og Peugeot 106 Electric. Det er tydelig at vi den gang ikke hadde voldsomt stor tro på elbilens fremtid - men det er nesten 12 år siden!

Vi annonserte det som skulle komme i en artikkel med en noe provoserende tittel som på en ganske fullstendig måte oppsummerer forhistorien. Her kan du lese den: Joda, snart kjører også DU elbil.

Verdensledere

Det var websiden til Grønn Bil-prosjektet (gronnbil.no), som tidligere denne måneden kunne røpe at 2011 hadde vært et eventyrlig år for elbiler i Norge. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 2.292 elbiler i løpet av året. Foreløpige tall for januar tyder på at denne tendensen holder seg. Dette betyr at Norge er det land i verden der det kjøpes flest elbiler i forhold til antall innbyggere. Det betyr også ifølge Grønn Bil, at Norge konkurrerer med Frankrike og Tyskland om å være det tredje største elbilmarkedet i verden, bak USA og Japan.

Utrygt å kjøpe i dag?

Markedslederen i dag er Nissan Leaf, og den ble lansert til en så pass gunstig pris at de mindre bilene fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën så seg tvunget til å redusere sine priser relativt betydelig (fra i underkant av 250.000 kroner til i overkant av 190.000 kroner), for å kunne utgjøre et mer kompakt, men også rimeligere alternativ. Dette har gjort at flere spørsmål har dukket opp rundt det økonomiske regnestykket ved å anskaffe elbil. Disse kommer i tillegg til det som utgjør de naturlige ulempene knyttet til begrenset batterikapasitet og dermed rekkevidde.

Fortsatt godt salg

Allikevel fortsetter salget av de nye elektriske bilene ganske ufortrødent inn i 2012 - med en vridning mot den mer familievennlige og ganske så prisgunstige Nissan Leaf. Den var registrert i 134 eksemplarer etter årets første tre uker.

SPENNENDE: Tesla Model S blir en romslig familiebil med lang rekkevidde - kun på strøm. Foto: Tesla Vis mer


Men debatten vil fortsette og nye modeller står på trappene. En av de som annonserer det som skal komme er Tesla med sin model S med rekkevidde opp mot femti mil, som du kan lese det siste om her.

I tillegg kommer det stadig flere ladbare hybrider på markedet inklusive de som presenteres som elbiler med rekkeviddeforlengere, som Opel Ampera, Chevrolet Volt og Fisker Karma.

Vi er uansett i hvilket tempo teknologien og produktutviklingen fortsetter overbevist om at elbilene er kommet for å bli, og at vi går spennende tider i møte.

Les også:

Kilder: Grønn Bil (et prosjekt eid av Energi Norge og finansiert av Transnova, som arbeider for 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020), Opplysningsrådet for veitrafikken, Nissan, Mitsubishi.