<b>Rekkeviddeangst?</b> Bilen må duge til det den er kjøpt for, mener Forbrukertvistutvalget. Derfor bør du som kjøper være tydelig på hva den skal brukes til. Foto: KNUT MOBERG
Rekkeviddeangst? Bilen må duge til det den er kjøpt for, mener Forbrukertvistutvalget. Derfor bør du som kjøper være tydelig på hva den skal brukes til. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elbil: Lover de rekkevidde, må de levere

Med retten i hånd kunne en elbil-eier heve kjøpet på grunn av for kort rekkevidde.

Biler har stort sett vært på klagetoppen hos Forbrukerrådet i mange år. I den senere tid har det naturlig nok også dukket opp klager på elbiler. Som vi har skrevet tidligere, har nordmenn begynt å heve kjøpet med bakgrunn i rekkevidden.

Forbrukertvistutvalget har nå kommet med et vedtak som sier at selger har et særlig ansvar for å opplyse om elbilens faktiske rekkevidde, spesielt når de vet hva den skal brukes til.

Dette har kommet frem etter at en bilkjøper av en Mitsubishi i-Miev fikk medhold om heving av kjøpet. Selger hadde solgt en ny elbil som ikke dekket behovet, tross at han visste hvilket bruk bilen var ment til.

- Vi legger alltid frem et dokument som forklarer usikkerhet rundt rekkevidde når vi selger elbiler. I dette tilfellet var denne rutinen utelatt, og når kjøper heller ikke erindrer å ha fått dette godt nok forklart muntlig, så valgte vi å følge Forbrukertvistutvalget. Vi hevet kjøpet, forteller administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Motors til Dinside.

Banet vei

Kunden som banet vei for dette vedtaket hadde kjøpt seg elbil for å pendle en distanse på 40 kilometer hver vei.

Dette gikk greit på varme høstdager, men så kom vinteren.

Bilens rekkevidde ble i følge påstandene i denne saken redusert med 60 prosent i forhold til om sommeren, og selv på sommerføre holdt ikke bilen rekkevidde som lovet. Han kom seg derfor knapt til jobben med bilen.

HØYAKTUELT: Saken er av interesse for alle elbilkjøpere, mener Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Planlagte småturer innenfor arbeidstiden kunne ikke lenger la seg gjøre, og bilen var rett og slett ikke egnet til formålet, et formål selger ifølge saken i Forbrukertvistutvalget var gjort oppmerksom på.

- Saken er av interesse for elbilkjøpere. Ved kjøp av elbil må forbrukeren i langt større grad enn ved kjøp av tradisjonell bil forholde seg til råd og veiledning fra selger, siden teknologien er ny og i utvikling, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Ladetrøbbel: Ny elbil i gammel garasje?

Hva betyr så dette?

I praksis betyr det at du bør fortelle selger hva du skal bruke bilen til, eksempelvis pendling til og fra jobb, og gjerne spesifisere steder og avstander.

I det store og hele, jo mer du forteller selgeren, jo større ansvar legger du over på ham eller henne.

Dersom selger, etter å ha fått vite hva du skal bruke den til, selger deg en bil som ikke holder til formålet, så skal du i følge Forbrukertvistutvalget kunne heve kjøpet og få pengene tilbake.

Her er det viktig å vite at det er faktisk rekkevidde som er vesentlig, ikke oppgitt rekkevidde i bilens spesifikasjoner. Den er kun en løs indikasjon.

Test: Vi sparte 200 kroner dagen med elbil

Pengene tilbake

Kunden i denne saken betalte 203.000 kroner for bilen. Han har krevet å få heve kjøpet, og få denne kjøpesummen tilbake. Han har som alternativ sagt seg villig til å beholde bilen, men med et subsidiært avslag på 40.000 kroner, som da må tilbakebetales fra selger.

Verdt å merke seg i dette tilfellet er at Mitsubishi i-Miev har rast i pris siden kunden kjøpte bilen. Nå selges nye biler for rundt 150.000 kroner.

Rådet til deg som skal kjøpe elbil er med andre ord å spesifisere bruken så godt som mulig overfor selger. Holder ikke bilen mål, returner den.