DE NYE AVGIFTENE: Her er oppsummeringen av de viktigste avgiftsendringene for bil neste år.
DE NYE AVGIFTENE: Her er oppsummeringen av de viktigste avgiftsendringene for bil neste år.Vis mer

Bilen i statsbudjettet 2018

Elbil ikke lenger ekstra gunstig som firmabil

Det meldes om en rekke endringer for bilen i statsbudsjettet for 2018. Her er de viktigste endringene.

Forslaget til Statsbusjett for 2018 inneholder en rekke endringer når det gjelder avgifter for bil. De forslagene dreier seg om å differensiere miljøvennlige teknologier inn i det økonomiske landskapet, og fordele avgiftsrabatter basert på hvilke teknologier som gir størst miljøgevinst.

Ifølge Bilnytt.no har regjeringen fått inn nær en halv milliard mindre enn budsjettert hittil i 2017, takket være bilkjøpernes valg av mer utslippsvennlige biler enn antatt da budsjettet for 2017 ble satt.

Her er de viktigste endringene:

Avvikle den særskilte fordelen for elbiler i firmabilbeskatningen.

Dette vil resultere i at det ikke lenger er ekstra gunstig å velge elbil som firmabil.

Redusere satsen for vektfradraget i engangsavgiften for ladbare hybridbiler fra 26 til 23 prosent fra 1. januar 2018.

Med dette vil avgiftsrabatten for ladbare hybrider bli dårligere enn den har vært, men opprettholder fortsatt et anstendig nivå. Endringen vil gi marginale utslag på bilens pris.

Differensiere engangsavgiften for ladbare hybridbiler etter elektrisk rekkevidde fra 1. juli 2018.

Endringen vil først gi utslag fra 1. juli, ettersom systemet som håndterer dette hos Statens vegvesen (Autosys) må legges om til å kunne håndtere endringene. Ladbare hybrider med lang rekkevidde vil da få større fordeler enn ladbare hybrider med kortere rekkevidde. For å få fullt utslag må bilen han en registrert elektrisk rekkevidde på minimum 50 kilometer.

Fjerne fritaket for engangsavgift for elbiler og innføre samme vektfradrag som for ladbare hybridbiler.

Dette innebærer at de aller tyngste elbilene på markedet (over 2000kg) får engangsavgift, men i praksis er det per i dag kun Tesla Model X som blir hardt rammet. Dette er derimot et parameter som er enkelt å endre i ettertid, og vi skal ikke se bort fra at trimmes nedover etter hvert som bilmarkedet elektrifiseres. Dette gjelder også hydrogenelektriske biler.

Fjerne vektfradraget for ikke-ladbare hybrider

Ordinære hybrider vil dermed ikke få noen avgiftsfordeler i det hele tatt.

Frita elbiler for trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift.

Dette punktet vil ikke gjøre store utslag i det å eie en elbil, men kan være et signal om at etter hvert som bilparken elektrifiseres vil den også havne nærmere en bilpark fullstendig fritatt for omregistreringsavgift, en avgift som er en ren papiravgift.