MER «NORMAL»: Designernes oppgave med nye Leaf var å gi den et utseende på linje med de øvrige modellrekkene. Dette i motsetning til forgjengeren, som skulle markere seg som annerledes, futuristisk og miljøvennlig. Flere bilder nederst i saken. Foto: Nissan
MER «NORMAL»: Designernes oppgave med nye Leaf var å gi den et utseende på linje med de øvrige modellrekkene. Dette i motsetning til forgjengeren, som skulle markere seg som annerledes, futuristisk og miljøvennlig. Flere bilder nederst i saken. Foto: NissanVis mer

Dinside har kjørt nye Nissan Leaf

Elbil generasjon to: Vi har prøvd nykommeren

Dinside var av de få som forsommeren fikk en eksklusiv forhåndspresentasjon av Nissan Leaf generasjon II. Her er våre førsteinntrykk.

Nå står bilindustrien overfor et generasjonsskifte av en ny type. Elbilen er i ferd med å bli et modent produkt. Det betyr et troverdig alternativ til fossilbilen også utenfor grensene til det helt spesielle elbillandet Norge.

MYK SOM EN KATT: Nye Leaf viste seg å ha presis og lett doserbar styring, og taklet kjeglebanen uten problemer. En tydelig tendens til å krenge avslørte likevel at dette ikke ennå er det europeiske oppsettet. Bilene vi får blir fastere i fisken. Foto: Nissan Vis mer

Svært mye har skjedd på den relativt sett korte tiden som har gått siden vi fikk vår aha-opplevelse med Tesla Roadster, som viste hva en elbil kunne klare av ytelser, og siden vi for sju år siden spådde at elbilen ville komme for fullt. Og det var før vi kjørte Nissan Leaf første gang i november 2010.

I mellomtiden har Tesla fortsatt å vise hva elbil kan være takket være sin velbemidlede kundegruppe. Og nå er det altså duket for en ny generasjon «elbil for folket». Først ut har vært Opel Ampera-e, kåret til årets bil i Europa 2017, og den nylig lanserte Tesla Model 3.

Og Nissan er den første produsenten som lanserer en helt ny generasjon av en elbilmodell. Leaf II er på vei! Den har fått to større batteripakker (i første omgang på 40 kWt og deretter antakelig 60 kWt til neste år), den er blitt kraftigere og raskere, og har fått helt ny design.

Se hvordan det er å kjøre den:

Se hvordan det er å kjøre nye Nissan Leaf 2018-modell. Vis mer

Kjørt i Japan

Vi kaster foreløpig ingen terning for nye Leaf, da bilen vi fikk prøvekjøre er en tidlig førproduksjonsbil med japanske spesifikasjoner. Når nye Leaf kommer hit til landet ved årsskiftet, vil den være mer tilpasset det europeiske markedet både når det gjelder interiørdetaljer og chassis-innstillinger og -oppsett.

Det første vi merker oss er hvor normal bilen ser ut. Den litt underlige, utenomjordiske fremtoningen til forgjengeren, som fikk oss til å tenke på en av de mer eksotiske typene tropefisk, er historie og nye Leaf er åpenbart designet for å være et familiemedlem som de andre.

NESTEN SÅNN: Leaf i japansk utførelse med rattet på høyre side. Kvalitetsopplevelsen fant vi noe skuffende, men ble forsikret om at de ferdige produksjonsbilene som kommer i Europa vil være bedre med hensyn til materialvalg og finish. Foto: Nissan Vis mer

Kompaktklassen

I og med at det må gjøres plass til batteripakken i bunnen av bilen, har den naturlig nok fortsatt et høyreist preg sett fra siden, men det er tatt noen designgrep for å moderere inntrykket av høyde med karakterlinje i nederkant og fallende hofteparti fra under de bumerangformede lyktene bak, samtidig som diskrete linjer stiger slakt fra forskjermene bakover.

Totalt sett er bilen altså velproporsjonert og de utvendige dimensjonene er sammenlignbare med forgjengeren, den er litt lengre og litt bredere og en centimeter lavere. Akselavstanden er omtrent som på forgjengeren (270 centimeter), uten at vi fikk oppgitt det eksakte tallet. Nye Leaf er ellers 448 centimeter lang, 179 centimeter bred og 155 centimeter høy.

Leaf er med andre ord 21 centimeter lengre enn VW e-Golf og 31 centimeter lengre enn Opel Ampera-e.

ROMSLIGERE: Nye Leaf har litt bedre plass enn før, både til passasjerer og bagasje. Utformingen av bagasjerommet fremstår ikke spesielt praktisk. Foto: Nissan Vis mer

Når det gjelder vekten, fikk vi opplyst at det er tatt diverse grep for å redusere massen på karosseri og komponenter. Likevel er ikke nye Leaf lettere enn forgjengeren, for den er bedre utstyrt, har mer elektronikk i forbindelse med assistanse- og autonomisystemer og dessuten mer lyddempende materiale.

God å kjøre

Vi fikk anledning til å ta noen kjøreturer med den nye modellen på diverse seksjoner av testbanene til Nissan i Motegi, drøye to timers kjøring nord-øst for Tokyo. Kjøring på høyhastighetsovalen, i simulert bytrafikk og på humpete vei med dårlig dekke var inkludert i kjøreprogrammet.

2016 - IDS CONCEPT: Vi ser en del designelementer som går igjen: Markant hofteparti, bumeranglykter bak, forhøying i C-stolpen, blå/sort "isbit"-grill og jevnt stigende skulderlinje. Foto: Nissan Vis mer

Det første vi merker er at bilen er merkbart kvikkere. Akselerasjonen er mer spontan og mer kraftfull, og responsen på gassen under kjøring er bedre enn på dagens modell. Fra 0 til 100 bruker nye Leaf 15 prosent mindre tid enn før og fra 60 til 100 er den hele 30 prosent raskere - forbikjøringsevnen er med andre ord betydelig forbedret.

Samtidig oppleves bilen som mer stillegående når vi kommer litt opp i fart. Med andre ord: Nissan har jobbet med forbedringer på mange plan.

STABIL: Nye Leaf viste gode veiegenskaper og fin stabilitet på høyhastighetsbanen. Med sin motor på 150 hestekrefter, opp fra dagens 109, og dreiemoment på 320 newtonmeter, er den merkbart kvikkere og akselererer fra 0 til 100 på cirka åtte sekunder. Foto: Nissan Vis mer

Kjøredynamikken er det også tatt hånd om, og oppsettet skal i større grad enn før favorisere fordelene det lave tyngdepunktet gir. Det mer sportslige utseendet er da heller ikke sviktet av chassiet såvidt vi kunne kjenne under prøvekjøringen, selv om demperoppsettet på den japanske versjonen klart favoriserer kjørekomfort fremfor kvikk svingkjøring - noe som medførte en viss krenging. Teknikerne på stedet forsikret oss om at oppsettet hos oss vil være strammere - rett og slett mer «Europa-vennlig».

Effektiv demping med kjapp, men ikke hard retur, ga ellers et godt førsteinntrykk over korte ujevnheter og bilen gynger ikke over lange ujevnheter heller.

KLAR TIL DYST: Et utvalg av førproduksjonsbilene som sto til vår rådighet for prøvekjøring ved Nissans testsenter i Motegi. Foto: Nissan Vis mer

«Gass» og brems - samme pedal

Når man trykker på en knapp i senterkonsollen, forvandles høyrepedalen i bilen til en e-Pedal. Det vil si at den ikke bare lenger benyttes til å få bilen til å akselerere, men også til å bremse og stoppe bilen. Det meste av kjøringen vil da kunne foregå kun ved hjelp av denne ene pedalen.

Nissan vurderer at 90 prosent av all kjøring vil kunne gjøres på denne måten, som blant annet innebærer at man ikke trenger å bytte fra pedal til pedal under rushtrafikk- og køkjøring .

Slipper man for eksempel opp pedalen i oppover- eller nedoverbakke, stopper bilen - og blir stående. Så trykker man på pedalen for igangkjøring igjen.

MER AUTONOMI: Nye Leaf får en del funksjoner som gjør den mer selvkjørende, men uten å gå hele veien til en fullstendig autopilot-løsning. Funksjonene går under navnet ProPilot og velges i dag av et flertall av kundene som kjøper en modell der de tilbys. De inkluderer selvparkerings-funksjon. Illustrasjon: Nissan Vis mer

På høyden igjen

Med denne modellen vil den japanske produsenten ha solide argumenter i konkurransen med Volkswagen e-Golf, Opel Ampera-e og - snart - Tesla Model 3 selv om denne er en størrelse over.

«ISBIT-GRILL»: Også en elbil kan ha dette - her er det et designgrep, som skjuler radar og sonar for ProPilot-systemene. Foto: Nissan Vis mer

Leaf vil tilbys i to versjoner, en standard og en som kalles e+. Nøyaktig batterikapasitet er ikke oppgitt på de to, men rekkevidden med standard batteripakke er oppgitt til 378 kilometer etter NEDC (europeisk kjøresyklus). For e+ ble det ikke oppgitt noen rekkevidde, bare indikert at denne skal være på minst 500 kilometer. Det er i så fall e+-utgaven som blir direktekonkurrenten til Ampera-e. Batteriet har en garantidekning på 8 år eller 160.000 kilometer.

Det blir spennende å se hva slags priser som kommer til å bli satt på nye Leaf når den kommer hit til landet rundt årsskiftet en gang, selv om vi ikke regner med at den vil legge på noe vesentlig avvikende nivå i forhold til konkurrentene. Vi fikk for øvrig vite at det er planlagt flere ulike varianter etterhvert og vi må også komme tilbake til hvordan bilen blir utstyrt her hos oss.

Når vi så får kjørt nye Leaf her hjemme med norske spesifikasjoner, og i tillegg får vite hvordan leveringssituasjonen blir for dem som bestiller bilen - altså hvor lenge man må vente før man får bilen - vil vi kunne gi den en tydelig dom.

Men, basert på de baskrevne førsteinntrykkene: Det ser bra ut.

Oppdatert: Nissan Leaf får en introduksjonspris på 274.000 kroner før frakt og levering - 283.900 kroner levert Gol. Dette er for en såkalt Launch Edition, som har det aller meste av utstyr og en batterikapasitet på 40 kWh.

Les også:

Test av Opel Ampera-e

Test: VW e-Golf med lang rekkevidde

Vaksinert mot rekkeviddeangst: Oppgradert BMW i3 testet

Tekniske data før endelig typegodkjenning
Eksteriør(cm)
Total lengde448
Total bredde179
Total høyde154
Akselavstand270
Bagasjerom435 liter
Sporvidde foran/bak154/155,5
Minste bakkeklaring150
Luftmotstandskoeffisient (Cd)0,28
Dekk - standard205/55-16
Dekk - tilvalg215/50-17
Vekt og kapasitet(kg)
Egenvekt (min)1535
Registrert for4 passasjerer pluss fører
Totalvekt1765-1795
Batteri
TypeLitiumion
Kapasitet40 kWt
Elektrisk motor
NavnEM57
Maks effekt150 hk/3283-9795 o/min
Maks dreiemoment320 Nm/0-3283 o/min
Ytelser
Rekkevidde378 km (NEDC)
Ladetid (normal lading)16 timer (3kW)
8 timer (6kW)
Ladetid opp til 80% (Hurtiglading)40 minutter
Toppfart144 km/t

Flere bilder:

Alle foto: Nissan