Foto: Stian Gihle
Foto: Stian GihleVis mer

Elbil fra Rolls-Royce

En Rolls med null utslipp og masse dreiemoment vil være meget passende.

Nylig skrev britiske Autocar at avgjørelsen om å produsere en elektrisk utgave av Rolls-Royce Phantom er nært forestående.

Tom Purves, Administrerende Direktør i bilprodusenten Rolls-Royce, uttalte allerede i fjor til det britiske bilmagasinet CAR at han ønsker å bygge en elektrisk versjon av merkets grunnmodell, Phantom.

- Svært mange av våre kunder kjører korte avstander utelukkende i byen, sa Purves til CAR, og fortsetter: - For disse kundene ville en elektrisk drevet Rolls-Royce være ideell.

Krevende nye lover

I tillegg tyder mye på at myndighetene i flere byer og stater kommer til å innføre stadig strengere regelverk når det gjelder utslipp i tiden som kommer. Da kan det være bra å ha et mer miljøvennlig produkt i porteføljen - særlig for et firma som Rolls-Royce.

Per i dag har Rolls-Royce tre modeller på programmet: Phantom, Phantom Coupé og Phantom Drophead Coupé (kabriolet), alle drevet av V12-bensinmotorer.

Inspirert av Mini!

Foto: Stian Gihle Vis mer


Purves, som overtok som sjef hos Rolls-Royce, som er eid av BMW-konsernet, i juli 2008, var blitt imponert over den elektriske utgaven av Mini, og da spesielt over kombinasjonen av kraftfullhet og lavt lydnivå.

Raffinert

Det er da heller ingen tvil om at elektrisk drift vil passe godt til Rolls-Royce-merkevaren; raffinement og stille gange er en viktig bestanddel av produktets karakter. Likeledes er den elektriske motorens evne til å produsere høy trekkraft fra stillestående et argument i favør av denne typen drivkilde.

Ganske rask

Foto: Stian Gihle Vis mer


Rolls-Royce Phantom er i utgangspunktet en enormt stor og tung bil, så den ekstra massen et tilstrekkelig antall batterier vil tilføre vil ikke være et så stort handicap som på en mindre bil. Når det gjelder ytelser og rekkevidde bruker snodig nok Purves Mini som referanse - ikke så snodig egentlig når man ser at tallene 8,5 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen og en rekkevidde mellom ladinger på 240 kilometer er helt greie - også for en Rolls-Royce Phantom.

BMW-samarbeid

Det ville i så fall bety en god del mer krefter enn i Minien, naturligvis. Ifølge CAR tror imidlertid ikke Rolls-sjefen at prosjektet vil være særlig vanskelig med samarbeide mellom BMW i München og Rolls' eget hovedkvarter i Goodwood, England.

Gedigen luksus

Foto: Stian Gihle Vis mer


Det dreier seg naturligvis ikke om å legge ned tilbudet på den klassiske Phantom med V12-motor på 6,75 liter, 460 hestekrefter og et dreiemoment på 720 newtonmeter - tall som gjør det mulig for den 2,5 tonn tunge og 583 centimeter lange luksusbilen å nå 100 kilometer fra stillestående på 5,9 sekunder...

-> Les om vår prøvekjøring av Rolls-Royce Phantom her, og se bildene!

Rolls-Royce-sjefen er for øvrig av den oppfatning at mange Rolls-kunder ville komme til å anskaffe begge versjoner; en elektrisk Phantom for bykjøring og en V12er for langkjøring.

I Norge ligger prisen på en Phantom på rundt fem millioner kroner.

Vi har mye mer om Rolls-Royce. Klikk på lenkene under:

-> Les her om den nyeste Rollsen, Rolls-Royce Ghost - og se bildene!

-> Les her om Rolls-Royce Phantom Coupé - og se bildene!

-> Les her om kabriolet-utgaven: Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé, og se bildene!

-> Verdens eldste Rolls-Royce (og en av verdens desidert eldste bruktbiler), er solgt! Les her...

Her er saken fra Autocar.