Vis mer

Elbil fra Citroën i salg

Citroën C1 introduseres nå som elbil i Storbritannia.

Fortsatt er elbiler med et normalt sikkerhetsnivå og plass til flere enn to personer mangelvare. Mitsubishi virker å være blant de som er nærmest med sin i-Miev som skal selges i Japan fra i sommer og kommer til Norge innen 2011, i følge den norske Mitsubishi-importøren.

ECC

Den britiske elbilprodusenten Electric Car Corporation (ECC) har nå utviklet en elektrisk drevet versjon av Citroëns minibil C1. Denne skal selges under Citroën-navnet, men foreløpig altså bare i Storbritannia.

Bybil

Bilen, som har fått navnet Citroën C1 ev’ie, fremstår som en helt vanlig C1 foruten motor og transmisjon. ECC oppgir ingen effekt fra elmotoren, men toppfarten ligger rett under 100 kilometer i timen. Dermed snakker vi altså om en ganske rendyrket bybil.

Opptil 120 kilometer rekkevidde

Rekkevidde er kanskje mer interessant enn toppfart. Denne ligger på opptil 120 kilometer ved etter sigende normal kjøring. Ikke veldig imponerende, kanskje, men likevel nok til å fungere som pendlerbil for mange.

Litium-batterier sørger for å lagre strømmen, og bilens bevegelsesenergi regenereres i noen grad under trilling og nedbremsning.



Ladning

Oppladning via vanlig veggstøpsel går på seks timer fra tomt til fullt og vil i Storbritannia koster rundt ni kroner, men dette vil selvsagt avhenge av den aktuelle strømprisen. I London planlegger man også opptil 25.000 ladestasjoner og her vil oppladningen gå fortere.

Pris

Den eldrevne versjonen av C1 vil i Storbritannia koste over dobbelt så mye som den bensindrevne versjonen; omtrent 160.000 norske kroner. I Norge ville den relativt sett ha kommet gunstigere ut ettersom elbiler verken belastes med moms eller engangsavgift. Men skal du ha den hit, må du altså importere den selv. Og da må du også leve med høyreratt. En Think koster til sammenligning 212.000 kroner.