Det vil ta lengre tid enn ventet å innføre elbiler. Opp mot 30 år, mener forskere.
Det vil ta lengre tid enn ventet å innføre elbiler. Opp mot 30 år, mener forskere. Vis mer

Elbil først om 20 år

Så lang tid vil det ta å innføre elbilen i Europa.

Norge er et foregangsland når det gjelder elbiler. Ikke i noe annet land er elbilen tatt så godt imot som i Norge, men så er det heller ingen andre land som gir elbilen de samme rammevilkårene som Norge. Nå går en dansk forsker ut og advarer entusiastene for elbiler om en trang fødsel.

Se prissammenligning: Elbil eller vanlig?

Tar lang tid å få fart på salget

I København er nylig en verdenskonferanse om elbiler, World EV Summit 2012, akkurat ferdig. Der holdt blant annet Carsten Beck, forskningssjef ved Institutt for Fremtidsforskning, et innlegg. Det var ikke akkurat bensin på bålet han hadde å komme med.

– De første 20 prosent av kundene som kjøper en elbil er de såkalte ”first movers”, forteller han.

Elbil: Norge slår alle

Han fortsetter med å skissere at den neste andel på 20 prosent vil blånekte på å ta i bruk en slik ny teknologi. De resterende 60 prosent kan kanskje være interessert dersom det gagner dem selv, men avventende frem til mengden har tatt et valg. Derfor går det svært tregt å få denne gruppen i bevegelse, for ingen ønsker å være først.

I Norge har elbilen på sitt beste tippet over en prosent markedsandel i salg, og veien opp til 20 kan virke uendelig lang.

Må få fordeler

I følge danske Ingeniøren, får Carsten Beck støtte fra Gregory Offer, en britisk ekspert på fremtidens transportsystemer. Han bedyrer at forbrukerne ikke endrer vaner fordi de blir fortalt at de bør gjøre det, men først når det er til deres fordel.

– Vi kan godt bli enige om at elbiler vil trenge seg gjennom og bli en viktig faktor, men jeg er overbevist om at vi snakker om minst 20, og kanskje 30 år, forteller han.

Mitsubishi elbil nummer 1.000 i Norge

Også Gregory Offer legger til grunn at fordelaktige insentiver må til for å få fortgang i denne modningsprosessen. Den norske modellen kan være med på å styrke antagelsene, for her har vi økonomiske fordeler i form av ingen avgift, samt fri parkering og bompassering. I tillegg har vi praktiske fordeler i form av å kunne kjøre i kollektivfeltet. Det er nettopp disse brukermessige fordelene som trigger kundene.

Prøvekjørt: Elektrisk Golf

Ser til Norge

Flere av bilimportørene i Norge melder for øvrig at de har hatt besøk fra sine respektive moderselskaper, nettopp fordi det er stor nysgjerrighet hva vi gjør i lille Norge for å få et såpass godt salg av elbiler. Svaret er enkelt. Miljøalibiet står ikke sterkt nok alene, så lenge viljen til å betale for den ikke er tilstede. Da er det kun én ting som nytter, og det er gulrot i form av gode insentivpakker. Det har lille Norge forstått. I alle fall foreløpig.