Mitsubishi i-Miev har falt over 50.000 kroner i pris på bare ett år. Foto: KNUT MOBERG
Mitsubishi i-Miev har falt over 50.000 kroner i pris på bare ett år. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elbil eller vanlig?

Prisen på elbiler stuper. Kan det spares inn på drivstoffet?

Bare det siste året har elbilene rast kraftig i pris, og påført eksisterende eiere store verditap. Dette har vi tatt opp i et par artikler allerede, og i debatten under sakene har diskusjonen gått livlig. Er det egentlig billigere å eie en elbil når alle kostnader og verditap regnes inn i begge leire, eller er det fortsatt verdt pengene å betale for fossilt drivstoff? Hva blir det billigste bilholdet?

Et alternativ: Leie eller eie?

Alle faktorer

Det er naturligvis umulig å finne et entydig svar man kan sette to streker under, med hundre prosent sikkerhet om at svaret er det eneste korrekte. Det må derfor bli et estimat som i så stor grad som mulig baserer seg på de parametere vi kjenner, og som er spesifikke.

Derfor har vi fått landets største biladministrator til å sette opp regnestykkene for oss. Disse skal inneholde alle kostnader fra kjøp og verditap, til service, annet vedlikehold, driftskostnader og øvrige faste utgifter ved det å ha bil.

Prisene på elbiler raser videre

Først Golf, så Polo

Som moteksempler til elbilene Mitsubishi i-Miev og Citroën C-Zero har Leaseplan satt opp en Volkswagen Polo og en VW Golf, som er de to mest omsatte i hver sin klasse. Årsaken til at det tas hensyn til biler i to forskjellige klasser er at en i-Miev kostet det samme som en VW Golf for et år siden. Nå koster den det samme som en VW Polo. Om et år eller to er det ikke utenkelig at vi vil måtte krabbe enda lenger ned på modellstigen for å finne en prismessig motpart.

Utover selve bilprisene har Leaseplan tatt med de faktiske driftskostnadene, både i form av energitilskuddet, som drivstoffet og batteriladingen, men også utgifter til parkering og bom, på de av bilene som krever dette. Alt i alt skal med andre ord alle variabler være inkludert.

I regnestykkene er det tatt hensyn til 48 måneders finansieringsplan, og 15.000 km i årlig kjørelengde.

Regnestykkene ser slik ut:

Vis mer




* Finanskost inneholder finansieringskostnader, inkl. utstyr og leveringsomkostninger.
Alle bilene er inkl. vinterhjul, metallik lakk, og er beregnet ut fra listepris uten rabatter.

** Driftskostnader per mnd inneholder følgende:

Vis mer


Hipp som happ

Tallene viser at en i-Miev legger seg omtrent midt i mellom en Polo og en Golf i kostnad per måned, dersom du kjøper i dag. Kjøpte du for ett år siden, så koster i-Miev'en deg mer enn begge to.

Forskjellene med dagens pris er ikke overveldende store om du kjøper i dag, men over en fireårsperiode blir det likevel penger av det, ettersom en i-Miev da har kostet deg 251.760 kroner. En Polo koster 21.840 kroner mindre i samme periode, mens en Golf koster 9.888 kroner mer å eie over fire år, enn en i-Miev.

Elbil får terningkast 6

Det er viktig å ta med i regnestykket at det blant disse tre bilene er store forskjeller på bilene i seg selv. i-Miev er strengt tatt noe av det enkleste du finner når man velger fire hjul og ett ratt som fremkomstmiddel. Polo er en langt mer fullverdig bil, det samme med VW Golf, som i tillegg har bedre plass.

Da kommer det helt naturlige spørsmålet. Ville du ofret komfort og kjøreegenskaper til fordel for elbil og det å kunne kjøre i kollektivfeltet, eller ville du valgt en mer fullverdig bil og heller stått i kø de gangene det er nødvendig? Samtidig kunne du spart noen kroner ved å gå for en Polo, eller du kunne lagt til noen slanter og kjørt en Golf.

Bare du har svaret:

Hva ville du valgt?

(Avsluttet)
Å kjøre VW Golf for 9.888 kroner ekstra over fire år. (56%) 1466
Å kjøre VW Polo og spart kr. 21.840 i forhold til elbil på fire år. (23%) 609
Å kjøre elbil med mulighet for kollektivfeltet for 251.760 på fire år.(20%) 527
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.