Foto: Nissan
Foto: NissanVis mer

El-bil: Nå er det alvor

Dette er Nissan Leaf, en "folkebil" i VW-Golf-klassen. Den er 100 prosent batteridrevet.

Mens Toyota og Honda i flere år har vært på offensiven med mer miljøvennlige løsninger enn den tradisjonelle forbrenningsmotoren, har den tredje store japaneren - Nissan - etter å ha blitt reddet fra avgrunnen, jobbet med å styrke imaget sitt på sportsbilfronten (350Z, GT-R) og luksusbilfronten (Infiniti). Har dette delvis vært en gedigen dekk-operasjon?

Samtidig droppet Nissan å konkurrere med sine motstandere i de tradisjonelle familie-segmentene i Europa og Japan; etter en siste halvhjertet Primera og ditto Almera, var det slutt på den kanten - samtidig som Note og Qashqai dukket opp som atypiske alternativer.

Nissan er heretter definitivt annerledes.

Tidlig på'n

Vi i DinSide var av de heldige som på et relativt tidlig stadium fikk prate personlig med Carlos Ghosn, toppsjefen for Renault-Nissan-alliansen og mannen bak den spektakulære snuoperasjonen som fikk Nissan på beina igjen, om hans syn på fremtidens bærekraftige mobilitet. Det var i mai 2008, og prosjektet vi i dag ser det første resultatet av, var allerede da langt fremskredet. Nissan - og alliansepartneren Renault - har ikke satset på rene hybridløsninger, som Ghosn ser på som en relativt uinteressant intermediær etappe, selv om de for en tid kan avhjelpe behovene for lav-utslippsmobilitet med akseptabel rekkevidde - for familier på ferie, for eksempel.

Null-utslippsstrategi

De fleste i verdens bilindustri vil være enige om at Ghosn er en av de siste mennene i bransjen man skal undervurdere. Derfor er det verdt å se mer enn en flyktig gang på nyheten som ble presentert i Yokohama søndag 2. august. Det er første byggesten i "null-utslipps"-markedsstrategien til Renault-Nissan. Null utslipp betyr i denne omgang at selve bilen under kjøring ikke slipper ut skadelige avgasser, hvilket gagner lokalmiljøet. Mer globalt er det enighet om at elektrisk drift uansett er mer energieffektivt enn tradisjonell bilkjøring på bensin eller diesel. Videre er de mekaniske bestanddelene i bilen vesentlig forenklet.

Foto: Nissan
Foto: Nissan
KAN HURTIGLADES: Nissan Leaf er en av flere nyere el-biler som kan lades på 15-20 minutter.
BLADE RUNNER: Lydfolkene i Nissan har valgt seg futuristisk Blade Runner-billyd på Leaf, ifølge Bloomberg News. Foto: Produsenten
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan


El-design

Og her er altså bilen: Det dreier seg om denne litt snodig utseende skapningen ved navn Nissan Leaf. Her er vi tydelig langt forbi Think-stadiet og for øvrig en etappe forbi Mitsubishis bybil i-MiEV også.

Designmessig har ikke Nissan ønsket "hybrid-utseende" på bilen, men målet har også vært at den skal være umiddelbart gjenkjennbar som el-bil av en ny generasjon.

Bilen er på størrelse med en Ford Focus - 445 centimeter lang, 177 centimeter bred og 155 centimeter høy. Akselavstanden er 170 centimeter. Dette gjør den til en kompakt familiebil i størrelse, og det er plass til fire/fem personer i bilen.

109 hestekrefter

Vis mer


Drivlinjen består i hovedsak av en elektrisk motor med en maksimal effekt på 80 kilowatt, hvilket tilsvarer 109 hestekrefter. Dreiemomentet er 280 newtonmeter - fra start. Ytelsene burde derfor være greie - sammenlignbare med en dieseldrevet bil i samme effektklasse. Leaf skal nemlig ikke være voldsomt tung til tross for en batteripakke på 200 kilo; man sparer nemlig vekt på en hel rekke andre områder - i sær motor og transmisjon. Batteripakken består av 48 litium-ion-moduler med en total kapasitet på 24 kWh og en oppgitt energitetthet på 140 Wh/kg. Effekttettheten skal være 2,5 kW/kg.

Batteripakken er plassert under sete og gulv i bilen.

Ingen revolusjon - ennå

Når det gjelder rekkevidde og ladetid - forvent ingen revolusjon. Nissan gir oss tall som tilsvarer de vi har hørt i forbindelse med eksisterende elbiler - og da spesifikt den eksisterende Mitsubishi MiEV. Dette henger selvsagt sammen med kostnadsnivået forbundet med kapasitetsøkning på dette området. Rimelig prisede elbiler vil i nær fremtid fortsatt henvende seg i hovedsak til folk med behov for relativt korte kjøreetapper. Åtte timer er ladetiden på vanlig strømuttak; med hurtiglader kan batterimodulen lades til 80% av sin kapasitet på en halvtime. Rekkevidden på fulladet batteri oppgis til cirka 160 kilometer. Ifølge Nissan vil bruken av en bil som Leaf totalt bli en god del billigere for bilistene enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotorer.

Bilen er utstyrt med et GPS-basert system som identifiserer ladestasjonenes plassering og viser bilføreren veien dit.

Totalt sett billigere på sikt

Alle regnestykker når det gjelder pris og økonomi er ikke helt klare ennå; det gjenstår å finne ut hvilken løsning som er den beste når det gjelder batteriene (leasing/kjøp/leie...). Kostnaden for en batterimodul per i dag estimeres til cirka 70.000 kroner. I land som velger BetterPlace-løsningen virker det nærliggende å satse på hurtiglader-infrastruktur og eventuelt batteribytte-stasjoner. Det er planlagt å satse prioritært på fornybare energikilder for produksjon av elektrisitet til transport-infrastrukturen. Test-markeder der dette skal prøves ut, er blant annet Israel og Danmark.

Nissan Leaf skal være på markedet om et drøyt år.