Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Ekstremt sol-egg

Serieproduksjon er under forberedelse for denne ekstreme fremtidsmaskinen.

Vi har tidligere omtalt denne prototypen som Koenigsegg har utviklet på oppdrag for solenergiselskapet NLV, og som vi i etterkant fikk anledning til å ta nærmere i øyesyn på bilutstillingen i Genève i mars.

Vi tok imidlertid ganske grundig feil i våre spekulasjoner omkring den kommende modellen.

Koenigsegg Quant

Vi bringer denne gang litt mer konkret informasjon samt de omtalte bildene. Bilen heter Koenigsegg Quant og er den første av prototypene som i følge Christian von Koenigsegg skal lede til serieproduksjon - kanskje så tidlig som om tre år.

Det er en fireseters luksusbil med plass som en Mercedes S-klasse men med sportslig profil og måkevingedører.

Akkumulator-system

Det kanskje mest spesielle med bilen (en Koenigsegg skal jo uansett være ekstrem), er nok at den er helt dekket av en hinne som gjennom en fotovoltaisk prosess forsyner bilen med energi fra lyset. Energien lagres i en egenutviklet akkumulator med såkalt redox flowcell-teknologi som muliggjør lagring av mye energi på begrenset plass. Denne bilen har altså ikke litium-ion-batterier eller lignende batteriteknologi som man ser på el-biler i dag.

500 km rekkevidde

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Ladingen fra sollys gir selvsagt bare en del av den energien bilen trenger, men vil bidra til å forlenge rekkevidde og vil kunne tilføre energi mens bilen står parkert. For øvrig lades akkumulatoren på mer klassisk vis helt opp på 15 til 20 minutter, og bilen skal da ha en rekkevidde på 50 mil. Rekkevidden hjelpes også av lav luftmotstand (Cd=0,27) og selvsagt regenerering av bremsekraft.


Akkumulatorsystemet (FAES - Flow Accumulator Energy Storage) veier ifølge Koenigsegg 450 kilo og inneholder ingen miljøfiendtlige materialer.

Bilen er bakhjulsdrevet med to elektriske induksjonsmotorer - en for hvert hjul - som blant annet overflødiggjør differensialen.

275 km/t

Kombinert gir motorene en makseffekt tilsvarende 512 hestekrefter og et dreiemoment på 715 newtonmeter. Dette skal gjøre det mulig for den 1,8 tonn tunge sportsbilen å nå en toppfart på 275 kilometer i timen. 0 til 100 skal ta 5,2 sekunder.

Spennende, miljøvennlig teknologi - heftige ytelser...

Hvem vet? Kanskje kan dette vise seg å bli veien mot overlevelse for supersportsbilindustrien når det går mot slutten for olje-alderen?