Vis mer

Ekstreme tall fra Lexus

Hvis noen fortsatt skulle være i tvil. Dette er ekstremt bra!

RX 450h vil bli utstyrt med en V6 bensinmotor og to spreke elektriske motorer, som ikke bare sørger for ekstra drivkrefter, men også firehjulsdrift. Det er gjort betydelige endringer i Lexus Hybrid Drive-systemet, med økt effekt og samtidig betydelig lavere forbruk.

Total ytelse er 299 hestekrefter og nye RX 450h akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 7,9 sekunder. Forbruket er kun 0,63 liter per mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet på 148 gram per kilometer. Dette er svært imponerende tall for en stor SUV.

Vi må være så uredelige at vi sammenligner med vanlige biler som ikke er hybridbiler. BMW, som også er gode på CO2-kutt, presterer å slippe ut 142 gram per kilometer i 316i sedan med en stakkarslig 1,6-liters motor med 122 hestekrefter.

Hvis vi sammenligner med X5 slipper den 244 gram per kilometer med treliters bensinmotor og 272 hestekrefter. Med treliters dieselmotor med 235 hestekrefter slipper den ut 214 gram per kilometer.


BMW kommer også med fullhybrid, noe av det samme opplegget som Lexus har, og vil litt opp frem konkurrere direkte med Lexus.

Selv BMW, som er av de beste med sitt CO2-spareprogram Efficient Dynamics, blir rett og slett feid av banen av hybridteknologien.

148 gram fra en SUV i denne klassen er imponerende.

Pris

Dagens RX 400h koster drøyt 850.000 kroner med et CO2-utslipp på 192 gram. Den nye rister dermed av seg avgift for 48 gram CO2, men "gribben" henter seg inn med at 450h har mer hestekrefter fra bensinmotoren enn dagens modell. Vi tror likevel at det skal være mulig å hente ut en RX 450h for under 900.000 kroner.

Bilen kommer til sommeren.