Ekstrem kjøreglede med kvalitet?

I en verden hvor 12-sylindrete Lamborghinier og Ferrarier møter en stadig vanskeligere fremtid, vil kanskje mindre og lettere sportsbiler få en enklere hverdag.

Lotus viser Evora på bilutstillingen i Paris i disse dager. Dette er noe så sjeldent som en fireseters sportsbil med midtmontert motor. Den har Recaro sportsseter foran og et, antagelig, forholdsvis trangt baksete. Bagasjerommet rommer 160 liter. Evora kan også leveres som toseter.

Toyota-motor

Evora får en midtmontert V6-motor med 3,5-liters slagvolum, levert av Toyota (2GR-FE). Effekten er 280 hestekrefter ved 6.400 omdreininger og dreiemomentet er 342 newtonmeter ved 4.700 omdreininger. Bilen er utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse.

Lotus har ikke helt klart for seg hvor fort bilen skal gå, men lover at du skal klare 100 kilometer i timen på under 5 sekunder.

Store hjul

Vis mer

Ekstrem kjøreglede med kvalitet?

  1. Store bilder av Evora


Dekk i dimensjonen 225/40-18 foran og 255/35-19 bak, skal sørge for at effekten effektivt blir gjort om til fart. Evora har også AP-racing bremser og Bilstein fjærer og dempere. Den har ABS-bremser, men antiskrens blir man forskånet for.

Estimert vekt for fireseters variant, er 1.350 kilo.

Alt dette tilsammen genererer et Co2-utslipp på 225 gram per kilometer.

Kvalitet og moro?

Vi regner med at med motor fra Toyota og kjøreegenskaper fra Lotus, har man fått noe av det beste fra to verdener. Nemlig en ekstrem sportsbil med gnistrende kjøreegenskaper og god kvalitet, i hvert fall på de delene som japanerne har laget.

Lotus begynner å levere Evora våren 2009.

Store bilder finner du her.