RIMELIGERE: Det skal bli billigere å eie, men dyrere å bruke bil. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
RIMELIGERE: Det skal bli billigere å eie, men dyrere å bruke bil. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Bilavgifter 2017

Effektavgiften fjernes

Hestekrefter skal ikke telle når bilen avgiftsbelegges. 

SMange av lekkasjene fra Statsbudsjettet holdt stikk. Andre ikke.

I statsbudsjettet for 2017 foreslår regjeringen at omleggingen for biler fortsetter med økt avgift på utslipp og redusert avgift på vekt og utfasing av avgiften på effekt. De foreslåtte endringene er samlet anslått å være om lag provenynøytrale.

At resten av effektavgiften skulle fjernes var ventet. Dette ble allerede meldt før statsbudsjettet i fjor, da første del av effektavgiften ble kuttet. Siste del skulle etter planen fjernes i år, noe som nå bekreftes.

Årsavgiften er også foreslått justert ned - se hvor mye det utgjør i ditt tilfelle.

Her er de øvrige punktene rundt bil i Statsbudsjettet:

Årsavgift:

Årsavgiften senkes med samlet 10 prosent. For bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter, går avgiften ned fra 3.135 til 2.820 kroner. Satsen for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter blir dermed 3.290, ned fra 3.655 kroner.

Årsavgiften på motorsykler og traktorer, går derimot opp i takt med prisutviklingen.

Omregistreringsavgiften: Det gjøres ingen endringer på omregistreringsavgifter, annet enn inflasjonsjusteringene.

Drivstoff:

Avgift på diesel økes med 35 øre.

Avgift på bensin økes med 15 øre.

Bomsatser:

Satsene senkes med 10 prosent på riks- og fylkesveier.

Engangsavgiften:

CO2: Avgiften økes ved at knekkpunktene for CO2 fra nå av blir på 40 gram og 85 gram CO2. Bilene med de to høyeste knekkpunktene økes med henholdsvis 8 prosent og 25 prosent.

Effekt: Effektavgiften fjernes.

NOx: Satsene for NOx-utslipp økes med samlet 20 prosent.

Samlet skal de nye avgiftssatsene være provenynøytrale mot tidligere, men dreies mer fra kostnader ved å eie, til kostnader ved å bruke.