Edel-motorsykler!

Edelsyklene heter Mordsykler? Tja - hvorfor er vi ikke sikre på - men stilen er uansett veldig spesiell. Døm selv...

Mannen bak disse spektakulære custom-motorsyklene heter Fred Kodlin. Han er en tysk Custom-bygger basert i Borken i Hessen.

Det vi ser på disse bildene er et utvalg av hans meget spesielle modelltilbud, hvorav ti skinnende og glinsende eksemplarer var utstilt på årets Essen Motorshow, hvor vi fotograferte dem for dere.

Tidlig med Custom

48-åringen Kodlin startet sin løpebane som profesjonell i motorsykkelbransjen i 1982 med sitt første selskap, Chopperschmiede, men han hadde erfaring ni år tilbake i tid - som trettenåring begynte han med "customization" (spesialtilpassing/bygging) på sin egen Zündapp 50cc moped! Han gikk siden i lære og fikk de formelle tyske "mester"-yrkesbrevene som både smed og "kjøretøybygger".

Harley

"Shine" heter denne kreasjonen med eikefrie hjul - og den kan kjøres! Foto: Knut Moberg Vis mer


Etter å ha importert og solgt Harley-Davidson-motorsykler i noen tid bestemte han seg for å bygge motorsykler på full tid i 1995. Han utviklet en motorsykkel med to sylindre i front og ble "Best in Show" i Daytona Bike Week i 1996.

Ble produsent

I 1997 vinner han respekt blant selv garvede motorsykkelfolk i USA med "F-1 Bike" som vinner Rat's Hole Show i Daytona. Året etter bygger han sin første ramme, som blir godkjent av TÜV, det offisielle tyske godkjenningsorganet. Kodlin er dermed formelt blitt motorsykkelprodusent.

Mordsykler (!?)

Foto: Knut Moberg Vis mer


I år 2000 lanseres den første Murdercycle (sic!) med hans egen, elegant strukne linjeføring. Den heter Purple Hooter. Stadig mer ekstravagante og innovative sykler dukker opp frem til Shine vekker oppsikt med sine hjul uten eiker, i 2004.

Året etter blir Kodlin kåret til Bike Builder of the Year på Bikers Ball i Daytona.

Vi så dem i Essen

Og her er altså de ti fra Essen Motorshow. Edel-bikes (analogi til edelstener), ble samlingen kalt på showet i år, som under jubileumsåret 2007. Både motorisering og brukstype varierer selv om chopper-type sykler dominerer Kodlins produksjon. Konfigurasjonen V-Twin og et slagvolum et sted mellom 1,5 og to liter gjelder for det meste. Tema-sykler som "JFK" og "F.Moulin-Rouge" er av det mest forseggjorte som finnes. Kodlin hevder å ha tilført Custom-"industrien" en god del nytt. "Custom-motorsykler hevet til et nytt nivå", er hans motto. Edel-bikes (analogi til edelstener), ble samlingen kalt på Essen Motorshow i år, som under jubileumsåret 2007.

  • Mye mer finner du her på F. Kodlins egen hjemmeside.