E85-biler: Forvirrende informasjon om drivstoff-forbruk

På de tre "E85-merkenes" nettsider fremstilles det som om E85-biler har samme forbruk som tilsvarende bensin-biler. I virkeligheten bruker de omlag 30 prosent mer drivstoff.

Per dags dato er det tre bilmerker som markedsfører bioetanol-biler her i landet; Ford, Saab og Volvo. Vi har klikket oss rundt på de tre merkenes nettsider og funnet ut at samtlige oppgir villedende forbrukstall.

På Ford-sidene oppgis det for eksempel at Ford C-Max 1.8 Flexifuel skal nøye seg med 0,71 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring - nøyaktig det samme som en ordinær Ford C-Max 1.8. Også på Saab-sidene oppgis identiske forbrukstall (0,92 liter) for BioPower- og bensin-utgavene av Saab 9-5 2.0t. Tilsvarende fenomen gjør seg gjeldende på Volvos sider.

Kan velge mellom bensin og E85

Ford Focus Flexifuel Vis mer


Forsøker Ford, Saab og Volvo å lure potensielle, norske E85-kunder. Nei, vi tror ikke det. For på en måte har de faktisk rett. Det er nemlig slik at E85-biler kan kjøres både på bensin og E85. Og når tanken fylles med bensin, stemmer det at forbruket blir omtrent det samme som for en tilsvarende bil med ordinær bensinmotor.

En viktig del av poenget med bioetanol-bilene er imidlertid det faktum at de faktisk kan kjøres på det mer miljøvennlige drivstoffet E85. Og gjør man det, hvilket jo må være hensikten, stiger forbruket med omlag 30 prosent. Forklaringen er kort og godt at E85 har et lavere energi-innhold enn bensin.

Økte kostnader og redusert rekkevidde

Det faktum at bioetanol-biler som kjøres på E85 har et betydelig høyere drivstoff-forbruk enn ordinære bensinbiler, er interessant av minst to årsaker. For det første er forbruket selvsagt avgjørende for bilens driftskostnader. For det andre får bilen en redusert rekkevidde, noe som innebærer hyppigere besøk på fyllestasjoner.

Økt forbruk oppveies nesten av pris

Saab 9-5 BioPower Vis mer


Per dags dato oppveies imidlertid den første ulempen i stor grad av det rådende prisbildet for E85 og bensin. Statoil, som foreløpig er den eneste E85-aktøren her i landet, nøyer seg nemlig med 8,59 kroner literen for E85. 95 oktan blyfri bensin koster for tiden omkring 11,00 kroner per liter. Det betyr at bensin er rundt 28 prosent dyrere enn E85, noe om på det nærmeste utligner forskjellene i forbruk.

Forbruksmålinger med bensin på tanken

Den som er på jakt etter korrekte E85-forbrukstall for de ulike bioetanol-bilene har faktisk en komplisert oppgave foran seg. Etter det DinSide Motor erfarer, eksisterer det nemlig ikke offisielle og sertifiserte forbrukstall der E85 er brukt som drivstoff. Dette har sammenheng med at EUs typegodkjenningsordning foreløpig ikke har tatt høyde for E85. Derfor gjøres faktisk forbruksmålingene for E85-biler med bensin på tanken. Det samme gjelder de offisielle effekt-målingene.

"Gratis" hestekrefter

Volvo V50 Flexifuel Vis mer


Det siste er en stor fordel for E85-bilene. Ikke bare blir forbrukstallene lavere. Også CO2-utslippstallene blir langt lavere enn om tanken hadde vært fylt med E85.

I tillegg blir den målte effekten like lav som for en tilsvarende bensinbil. Dermed slipper bilene billigere gjennom det norske avgiftssystemet, som blant annet er basert på effekt. Når tanken fylles med E85 kan produsenten ved hjelp av motorstyring øke effekten. Dette gjelder ikke minst turbomotorer, noe som er årsaken til at Saab kan friste med 30 "ekstra" hestekrefter til den som velger BioPower-versjonen av Saab 9-5.

Når en Saab 9-5 2.0t BioPower tankes med E85 yter den nemlig 180 hestekrefter. Når den tankes med bensin synker effekten til 150 hestekrefter, samme effekt som en ordinær Saab 9-5 2.0t.

Relaterte artikler:

  • E85-biler blir billigere
  • Flere pumper med E85
  • Alt om de alternative drivstoffene
  • Alt om de nye bilavgiftene