E85-biler blir billigere

Saab kutter nå prisene på Saab 9-5 BioPower med drøye 38.000 kroner. Også Ford gjennomfører priskutt, mens Volvo sitter på gjerdet. Vi gir deg full oversikt over samtlige E85-biler og sammenligner prisene med bensin- og dieselvariantene.

Saab 9-5 BioPower Vis mer

Hva med deg?

Anser du E85/bioetanol for å være et interessant alternativ til bensin- og dieselbiler? (Avsluttet)
Ja(73%) 1616
Nei(22%) 482
Vet ikke(6%) 127
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Saab 9-5 var blant bilmodellene som kom aller dårligst ut av det nye avgiftssystemet. Ikke minst gikk avgiftsomleggingen hardt ut over E85-bilen Saab 9-5 BioPower. Denne ble, avhengig av modellvariant, mellom 22.000 og 90.000 kroner dyrere.


Avgiftsrabatt fra 1. juli?

Mange røster har kritisert Regjeringen for å innføre et avgiftssystem som ikke tar hensyn til E85-biler, eller bioetanol-biler som de også kalles. Blant kritikerne var Stortingets finanskomité, som har bedt Regjeringen om å utarbeide egne avgiftsregler for E85-bilene. DinSide kunne derfor den 18. desember fortelle at bioetanol-bilene høyst sannsynlig vil få avgiftsrabatt allerede den 1. juli, i sammenheng med revidert statsbudsjett.

Saab: 38.150 kr i rabatt

Den norske Saab-importøren har imidlertid ikke tålmodighet til å vente så lenge. Derfor har importøren nå bestemt seg for å subsidiere Saab 9-5 BioPower inntil avgiftsregimet blir revidert. Saab har bestemt seg for å satse på en flat rabatt på 38.150 kroner. Denne vil med umiddelbar virkning gjelde for alle de ulike 9-5 BioPower-variantene.

Fra 381.000 kroner

Det betyr at rimeligste variant, sedan-utgaven av Saab 9-5 2.0t BioPower med manuell girkasse, får en utropspris på drøye 381.000 kroner (se underartikler med fullstendige priser). Det betyr at bilen, i likhet med alle de andre BioPower-variantene, blir drøyt 30.000 kroner rimeligere enn en tilsvarende bil med ordinær bensinmotor. Dette til tross for at 2.0t BioPower-utgavene kan skilte med 180 hestekrefter, 30 hestekrefter mer enn bensin-utgavene.

Den sterkere og dyrere varianten, 2.3t BioPower, tilbyr forøvrig 210 hestekrefter, 25 hestekrefter mer enn en ordinær 2.3t.

Billigere enn diesel med manuelt gir

Samtidig blir 9-5 BioPower mer konkurransedyktig sammenlignet med diesel-utgaven, 9-5 1.9 TiD. Den omtalte sedan-utgaven av 9-5 2.0t BioPower med manuell girkasse blir faktisk rundt 4.000 kroner billigere enn en tilsvarende dieselbil. Stasjonsvogn-utgaven, som etter priskuttet koster drøye 439.000 kroner, blir rundt 7.000 kroner billigere enn sin diesel-fetter.

Variantene med automatgir blir imidlertid pluss/minus 10.000 kroner dyrere enn dieselvariantene.

Ford: 1.900 og 3.700 kr i rabatt

Ford Focus Flexifuel Vis mer


Ford er den andre av tre aktører som i dag markedsfører bioetanol-biler i Norge. Fords bioetanol-modeller - Focus kombikupé, Focus stasjonsvogn og Focus C-Max Flexifuel - kom langt bedre ut av det nye avgiftssystemet enn Saab 9-5. Disse bilene fikk faktisk en "avgiftsrabatt" på mellom 7.000 og drøye 8.000 kroner.

Ford har likevel valgt å nå innføre mindre rabatter for sine Flexifuel-biler. De to Focus-variantene settes ned med 1.900 kroner, mens C-Max-prisen kuttes med 3.700 kroner.

Høyere pris enn bensin, men kraftigere motor

Dermed har Flexifuel-bilene blitt mer konkurransedyktige sammenlignet med tilsvarende bensinvarianter. Fords bioetanol-modeller, som kan skilte med en 1,8-liters motor og 125 hestekrefter, koster nå drøye 17.000 kroner mer enn tilsvarende modeller med 1,6-liters bensinmotor og 115 hestekrefter (1,8-liters bensinmotor er ikke tilgjengelig). C-Max 1.8 Flexifuel, som også kan skilte med 1,8-liters motor og 125 hestekrefter, koster drøye 26.000 kroner mer enn en C-Max med 1,6-liters bensinmotor og 100 hestekrefter.

Ford: Omtrent like billig som diesel

Det som er minst like interessant, er at bioetanol-bilene nå koster omtrent det samme som tilsvarende diesel-biler. Den som velger bioetanol (125 hestekrefter) slipper nå unna med en pris som maksimalt avviker med 5.000 kroner sammenlignet med tilsvarende bil med 1,6-liters dieselmotor (109 hestekrefter).

Volvo: Samme pris som bensin

Volvo V50 Flexifuel Vis mer


Også Volvos Flexifuel-biler - C30, S40 og V50 - kom relativt greit ut av avgiftsomleggingen og ble mellom 1.000 og 6.000 kroner rimeligere. Volvo S40 og V50 1.8 Flexifuel (samme motor som Ford, 125 hestekrefter) koster nøyaktig det samme som en ordinær S40/V50 1.8 (125 hestekrefter). Volvo C30 er ikke tilgjengelig med ordinær 1,8-liters bensinmotor, og det blir derfor mest naturlig å sammenligne med C30 1.6 (100 hk), som er 32.000 kroner rimeligere enn C30 1.8 Flexifuel.

Volvo: Billigere enn diesel

Hos Volvo er faktisk alle de tre flexifuel-bilene rimeligere enn tilsvarende bil med 1,6-liters dieselmotor (samme dieselmotor som Ford, 109 hestekrefter). C30 1.8 Flexifuel blir hele 14.000 kroner rimeligere enn C30 1.6 D, mens S40/V50 1.8 Flexifuel får en "rabatt" på 6.000 kroner sammenlignet med diesel-utgaven.

Vi kommer tilbake med mer E85-stoff de nærmeste dagene.

I følgende tabeller finner du fullstendige prislister samt sammenligning med tilsvarende biler med bensin- og dieselmotor.

  • Priser: Ford Flexifuel
  • Priser: Saab BioPower
  • Priser: Volvo Flexifuel
  • Relaterte artikler:

  • Alt om de alternative drivstoffene
  • Billigere E85-biler til sommeren
  • Flere pumper med E85
  • Alt om de nye bilavgiftene

  • [Ugjyldig objekt (debatt)]