Den elektriske sportsbilen E-RA (Electric Raceabout)utviklet og bygget i regi av det finske tekniske universitetet Metropolia, setter her fartsrekord på is for elbiler med 252 kilometer i timen i snitt. De fire elmotorene produserer tilsammen 381 hestekrefter. Foto: YouTube
Den elektriske sportsbilen E-RA (Electric Raceabout)utviklet og bygget i regi av det finske tekniske universitetet Metropolia, setter her fartsrekord på is for elbiler med 252 kilometer i timen i snitt. De fire elmotorene produserer tilsammen 381 hestekrefter. Foto: YouTubeVis mer

E-RA med ny fartsrekord på is

260 kilometer i timen på isen, det står det respekt av. I en elbil blir det enda mer spesielt.

Og når det attpå til er et finsk universitetsprosjekt vi snakker om, blir historien enda bedre. Det er på nettsiden til Metropolia, Helsinkis tekniske universitet (Helsinki University for Applied Sciences) vi finner beretningen om denne helt spesielle rekorden.

El-sportsbil

E-RA står for Electric Raceabout. Den elektriske sportsbilen er utviklet og bygget av et prosjektteam fra universitetet i samarbeid med kunnskapsmiljøer fra andre land og en lang rekke partnere/sponsorer.

Bilen er utstyrt med fire elmotorer - en per hjul. Samlet maksimal effekt er 380 hestekrefter.

Les mer om E-RA her!

Maks. 260 km/t

Og nå har altså teamet satt rekord i hastighetskjøring på is. Rekordforsøket fant sted på den islagte innsjøen Ukonjärvi i Nord-Finland. Dekkene på bilen som satte fartsrekorden på isbane kommer fra Nokian, og dekkprodusenten håper selvsagt på mye publisitet takket være dette stuntet. Det var for øvrig Nokians testfører Janne Laitinen som fikk æren av å sette rekorden, som lyder på 252 km/t som snitt av høyeste hastighet oppnådd i hver retning. Målt topphastighet på isbanen var for øvrig 260 km/t.

Video av rekordkjøringen:


Nürburgring

Den finske elbilen begynner å opparbeide seg en fin merittliste. I november i fjor klarte Metropolias E-RA den gode rundetiden 8 minutter og 43 sekunder på Nürburgrings berømte nordsløyfe (blant kjennere bare kjent som "sløyfa" eller "ringen").

DinSide-redaksjonens "pers" på ringen er åtte blank, men det var med en Lexus LF-A...

Det var den tyske racerføreren Ralf Kelleners som klarte å kjøre de 20,832 kilometerne på "sløyfa" på tiden, som de sa seg meget godt fornøyd med - målet hadde vært å komme under ni minutter. Snittfarten var for øvrig 154 kilometer i timen og energiforbruket tilsvarte 25,6 kWt strøm fra nettet.


Her kan du lese om en tidligere elbil-runde på Nordschleife på Nürburgring.

Gummikamp

Janne Laitinen har ellers kjørt fortere enn dette på is tidligere - med en spesialforberedt Audi RS6 klarte han over 330 km/t på isen i Bottenviken. Disse hastighetsrekordene er mer et oppgjør mellom dekkprodusenter enn mellom bilprodusenter, da førstnevnte regner det som svært god reklame å kunne skilte med høye oppnådde hastigheter på glatt føre.