E-klasse V12 Biturbo: Over 350 kilometer i timen

Et av de ferskeste videreutviklingsprogrammene fra Brabus tar seg av Mercedes E-klasse. I en test organisert av et tysk bilmagasin på den berømte høyhastighetsbanen Nardo i Italia, oppnådde bilen en topphastighet som ifølge Brabus kvalifiserer til ny verdensrekord for sedaner godkjente for veibruk.

E-klasse V12 Biturbo: Over 350 kilometer i timen

  1. Store bilder


Brabus, bilprodusenten som under eget navn videreutvikler DaimlerChryslers produkter (og dem er det en del av), får dermed nok en fjær i hatten etter nylig å ha produsert den råeste ML-versjonen (se lenke nederst).

Liten serie

Den nye Brabus E V12 vil bli produsert i et meget begrenset antall. Det er antakelig like greit med en prislapp på over fire millioner kroner med norske avgifter. De heldige kundene vil bli eiere av en sedan som minner meget om en vanlig Mercedes-taxi; temmelig fjernt fra alt jåleri med andre ord. Kun den typiske Brabus-kombinasjonen av dypsort lakkering og krom samt gedigne hjul (285/30 ZR 19 bak) på spesielle felger og senket karrosseri vil gjøre det mulig for kjennere å gjenkjenne monsteret.

Mer krefter, mindre bil

Kunststykket består i å lirke den svære V12-motoren ned i E-klassens motorrom. Motoren var nemlig klar allerede. Det er Mercedes V-12 blokken med øket slaglengde for å gi en totaleffekt på 640 hestekrefter. Enda mer imponerende er dreiemomentet på 1.026 newtonmeter fra lave 1.750 omdreininger. Dette overgår det så og si alt som finnes av "sivile" transmisjonssystemer kan klare. Allikevel får Brabus det til med en spesialutviklet femtrinns automatkasse. Men det er nok delvis fordi det er nødvendig å skåne denne til en viss grad at akselerasjonstiden fra null til hundre ikke er bedre enn 4,5 sekunder (forsåvidt ikke så verst!). Men 0 til 200 går unna på 11,7 sekunder og 0 til 300 på 30,6 - dette er i sannhet unike verdier for denne type kjøretøy.


Nødvendig men diskret utstyrt

Dette er bilen for heftig kjøreopplevelse, men ikke for å vise seg frem. Da holder det med en pinglete men ildrød Ferrari. Utstyr som gjør det mulig å takle de voldsomme kreftene er likevel nødvendig. Man vil jo for eksempel ikke at bilen skal ta av som en F16 i over 300, så en del aerodynamiske finurligheter som spesielt tilpassede spoilere er nødvendige. Frontspoilerne har "lepper" i karbonfiber. Bremsene er også utviklet med tanke på å få stoppet doningen i tide: ventilerte keramikkskiver på 37,5 centimeter foran og 35,5 centimeters "sveitserost"-skiver bak passer jobben. Ellers sladrer fire gedigne spesialstålrør bak om at dette er noe spesielt.

Prisen vil som nevnt ligge på over fire millioner for eventuelle norske kunder. Men det verste av det hele er kanskje at det hevdes fra produsentens side at dette er en meget komfortabel bil...

  • Store bilder finner du her.
  • Hva Brabus har klart å få til med nye M-klasse kan du lese om her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder