Vis mer

E-klasse stasjonsvogn avduket

I november kommer T-versjonen av nye Mercedes-Benz E-klasse. Den nye stasjonsvognen blir helt sikkert en meget god bil - men blir den for dyr?

Det er ikke mange måneder siden vi publiserte vår første test av nye E-klasse, der vi konkluderte med at den nye sedanen fremstår som en meget god, solid og komfortabel bil. Derfor er vi overbevist om at også stasjonsvognutgaven vil stå seg godt ovenfor erkekonkurrentene Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring.

Sedan: Fra 455.000 kr

Spørsmålet er imidlertid hva den nye Mercedes-stasjonsvognen vil koste. Importøren opplyser nemlig at prisene foreløpig ikke er klare. Det vi vet, er at den rimeligste sedan-utgaven - E 200 CDI Blue Efficiency med 136 hestekrefter - koster 455.000 kroner og dermed er rimeligere enn forrige generasjon E-klasse med tilsvarende ytelser. Bakgrunnen for at den nye E-klasse faktisk er rimeligere enn sin forgjenger, er blant annet at de nye Mercedes-motorene er langt gjerrigere enn motorene de erstatter. Det lavere forbruket gir reduserte CO2-utslipp, noe som igjen gir rabatt i det norske avgiftssystemet.

Rimeligere konkurrenter

Likevel er nye E-klasse noe dyrere enn erkekonkurrentene. Audi A6 2.0 TDIe - også 136 hestekrefter - koster for eksempel 419.000 kroner, mens den mer effektsterke BMW 520d (163 hk) koster 450.000 kroner.

Nå skal det understrekes at E-klasse har en så raus standardutstyrspakke at den i stor grad kompenserer for sin relativt høyere pris. Likevel er det stor fare for at stasjonsvognutgaven blir for dyr for de fleste av oss.

E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 350 CDI 4matic & E 250 CDI (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 500 mit AMG-Sportpaket (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 350 CDI 4matic (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009
E 250 CDI (S212) 2009



Stort stasjonsvogntillegg

Mercedes-Benz har nemlig tradisjonelt unnet seg et mye større stasjonsvogntillegg enn sine konkurrenter. Mens Audi nøyer seg med rundt 30.000 og BMW med rundt 40.000 kroner, kostet stasjonsvognutgaven av forrige generasjon E-klasse rundt 70.000 kroner mer enn sedanen. Hvis dette blir tilfelle også denne gangen, snakker vi altså om en innstegspris på rundt 525.000 kroner.

Og det er før frakt- og leveringsomkostninger, vinterhjul og så videre. Hvis våre forutsetninger slår til, vil derfor nye E-klasse stasjonsvogn i praksis få en innstegspris på rundt 550.000 kroner. Og dermed vil den favne en mindre potensiell kjøpergruppe enn innstegsutgavene av Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring, som i praksis starter på omkring 445.000 og 475.000 kroner.

Syv seter

Ifølge pressemeldingen vil E-klasse stasjonsvogn bli 489,5 centimeter lang, snaue 3,0 centimeter lengre enn sedanen. Dermed er den lengre enn BMW 5-serie (484,3), men kortere enn Audi A6 (492,7).

Det som imidlertid blir unikt for E-klasse T, er at den i likhet med tidligere generasjoner vil tilbys med en tredje seterad. Denne består av to bakovervendte seter i lasterommet og kan brukes av personer lavere enn 140 centimeter og lettere enn 50 kilo.

Elektrisk betjent bakluke

Mercedes-Benz opplyser forøvrig at den nye stasjonsvognen vil kunne skilte med en svært brukervennlig bakseteløsning som blant annet innebærer at bakseteryggene kan felles ned fra lasterommet, uten at hodestøttene må tas av eller justeres. Bilen vil også få elektrisk åpning og lukking av bakluken som standardutstyr.

Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn lanseres her i landet i november, men mange av motorvariantene vil først bli introdusert i 2010 (se tabell).

Les også:

  • TEST: Nye Mercedes-Benz E-klasse
  • NYHET: Billigere E-klasse
  • DinSide Motors juveler
  • Mercedes-Benz stasjonsvogn:
    Data og lanseringstidspunkt
    MotoriseringEffektAut4x4ForbrukCO2Lansering
    E 200 CDI T Blue Eff.136  0,57150Feb 2010
    E 220 CDI T Blue Eff.170  0,57150Nov 2009
    E 250 CDI T Blue Eff.204  0,57150Nov 2009
    E 250 CDI T Blue Eff. 4Matic204 Ja??Sept 2010
    E 350 CDI T Blue Eff. 4Matic231JaJa0,7185Jan 2010
           
    E 200 CGI T183  0,77179Feb 2010
    E 350 T 4Matic272JaJa1,02238Jan 2010
    E 500 T388Ja 1,11258Nov 2009
    E 63 AMG T?? ??Mars 2010